Quote from Guest on 30 March 2010, 11:16Jag skulle vilja ha hjälp med ett upplägg för att bli snabbare på milen. Mitt PB ligger på 50.11 och jag springer 5 km på drygt 24 min.
Tränar 5-6 ggr i veckan, men kan lägga 3 pass på löpning (måste cykla också eftersom jag ska köra Vättern). Nu varvar
Jag skulle vilja ha hjälp med ett upplägg för att bli snabbare på milen. Mitt PB ligger på 50.11 och jag springer 5 km på drygt 24 min.
Tränar 5-6 ggr i veckan, men kan lägga 3 pass på löpning (måste cykla också eftersom jag ska köra Vättern). Nu varvar
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 11:26Det här kanske kan vara något:
http://www.furman.edu/first/fmtp.htm
Konceptet är:
3 pass löpning kombinerat med 2 pass cross-training pass som t.ex kan vara cyklingBrukar själv snegla på First programmen när jag lägger upp min träning
Det här kanske kan vara något:
http://www.furman.edu/first/fmtp.htm
Konceptet är:
3 pass löpning kombinerat med 2 pass cross-training pass som t.ex kan vara cykling
Brukar själv snegla på First programmen när jag lägger upp min träning
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 11:27Tack!
Tack!
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 11:35Först ska du nog sikta på en tid du vill ha på milen. Det hjälper dig att räkna ut hur mycket tid du ska ha på tex 100m, 400m, 1000m osv.
Tränar du 3 pass i veckan, skulle jag nog lagt 2 pass med intervallträning, och ett pass som ren uthållighetsträning
Först ska du nog sikta på en tid du vill ha på milen. Det hjälper dig att räkna ut hur mycket tid du ska ha på tex 100m, 400m, 1000m osv.
Tränar du 3 pass i veckan, skulle jag nog lagt 2 pass med intervallträning, och ett pass som ren uthållighetsträning
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 13:02Stig påpekar en viktig sak
Oavsett vilket program du väljer eller skapar själv, träningen måste varieras!
Ett annat förslag istället för att "bara" hitta träningsprogram att följa är att gå med i en klubb då får du även träningskompisar på köpet!
Stig påpekar en viktig sak
Oavsett vilket program du väljer eller skapar själv, träningen måste varieras!
Ett annat förslag istället för att "bara" hitta träningsprogram att följa är att gå med i en klubb då får du även träningskompisar på köpet!
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 14:44Spring mer, det finns ingen mirakelmedicin.
Spring mer, det finns ingen mirakelmedicin.
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 15:1220 st 10 sek rusher med 30 sekunder vila mellan varje.
Enl ulf carlsson (förra förbundskaptenen i friidrott) är detta bästa sättet att öka farten. Skrivet i en av varvet tidningarna inför gbgvarvet.
man kan med fördel öka detta till 30 st men då tar man e
20 st 10 sek rusher med 30 sekunder vila mellan varje.
Enl ulf carlsson (förra förbundskaptenen i friidrott) är detta bästa sättet att öka farten. Skrivet i en av varvet tidningarna inför gbgvarvet.
man kan med fördel öka detta till 30 st men då tar man e
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 18:06Tack för alla svar!
Stig; jag tror jag ska testa ditt upplägg. Långa intervaller har jag koll på, men hur snabba "ska" de korta vara? Så snabba att jag får mjölksyra eller precis under? Jag siktar på att komma ner till runt 45 min på milen.
Tack för alla svar!
Stig; jag tror jag ska testa ditt upplägg. Långa intervaller har jag koll på, men hur snabba "ska" de korta vara? Så snabba att jag får mjölksyra eller precis under? Jag siktar på att komma ner till runt 45 min på milen.
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 18:06Tack för alla svar!
Tack för alla svar!
Quote from Funbeat user on 30 March 2010, 18:11Ulf Karlsson använde anabola under sin karriär.
Ulf Karlsson använde anabola under sin karriär.