Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 10:42Stig: Tack för ditt svar. Jag upplever att jag är relativt "snabb" på intervaller, springer 800 m på runt 3.15. Men ändå orkar jag inte ens hålla 4.30 km-tempo på 5 km. Varför är det så? 🙁
Stig: Tack för ditt svar. Jag upplever att jag är relativt "snabb" på intervaller, springer 800 m på runt 3.15. Men ändå orkar jag inte ens hålla 4.30 km-tempo på 5 km. Varför är det så? 🙁
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 10:49Orkar inte pga mjölksyra eller flås? Dålig kondis helt enkelt. Är du snabb på korta intervaller behöver du höja ditt VO2max.
Långa intervaller i motlut brukar ge effekt.
Orkar inte pga mjölksyra eller flås? Dålig kondis helt enkelt. Är du snabb på korta intervaller behöver du höja ditt VO2max.
Långa intervaller i motlut brukar ge effekt.
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 10:57Snarare flås än mjölksyra. Långa som t.ex 800 m? Och några procents lutning på löpband alt. backträning?
Snarare flås än mjölksyra. Långa som t.ex 800 m? Och några procents lutning på löpband alt. backträning?
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 10:57För min del tror jag det är mer fokus på uthållighet som gäller:
- fler kilometrar per vecka
- längre långpass
- tröskelträning
(- mer löpning istället för annan träning, efter Vätternrundan?)
För min del tror jag det är mer fokus på uthållighet som gäller:
- fler kilometrar per vecka
- längre långpass
- tröskelträning
(- mer löpning istället för annan träning, efter Vätternrundan?)
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 11:01Du har rätt Lars. Men just nu måste jag ju cykla också (ska köra VR pga. Klassikern). Men efter juni blir det totalfokus på löpning igen. Mitt problem är att allt är så kul att jag vill göra allt på en gång!
Du har rätt Lars. Men just nu måste jag ju cykla också (ska köra VR pga. Klassikern). Men efter juni blir det totalfokus på löpning igen. Mitt problem är att allt är så kul att jag vill göra allt på en gång!
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 11:04Jag redigerade mitt inlägg för att sätta just den punkten inom parenteser, men var lite för sen.
Det är också lite fråga om vilket tidsperspektiv du har. Vill du springa ett millopp så fort som möjligt inom en snar framtid, eller vill du ha en långsikti
Jag redigerade mitt inlägg för att sätta just den punkten inom parenteser, men var lite för sen.
Det är också lite fråga om vilket tidsperspektiv du har. Vill du springa ett millopp så fort som möjligt inom en snar framtid, eller vill du ha en långsikti
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 11:07Du kan också testa att springa progressivt på dina längre pass ibland, dvs börja lungt och öka sedan allt eftersom. De hjälper att lära kroppen att hålla tempo även när man är lite trött.
Sen tror jag det kan vara värt att variera med både längre (1000-2
Du kan också testa att springa progressivt på dina längre pass ibland, dvs börja lungt och öka sedan allt eftersom. De hjälper att lära kroppen att hålla tempo även när man är lite trött.
Sen tror jag det kan vara värt att variera med både längre (1000-2
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 11:08Långa intervaller varar 3-8 min. 4x4 är ett standard svar. Och det är hjärtat som ska jobba, så lutningen skall vara så hög att pulsen går upp, men inte så hög att benen kroknar först. Pulsen ska ligga mellan 90-95% av max i snitt. Så det är krävande pass
Långa intervaller varar 3-8 min. 4x4 är ett standard svar. Och det är hjärtat som ska jobba, så lutningen skall vara så hög att pulsen går upp, men inte så hög att benen kroknar först. Pulsen ska ligga mellan 90-95% av max i snitt. Så det är krävande pass
Quote from Funbeat user on 31 March 2010, 11:15EDIT: Läste nu om ditt orginalinlägg. Tar därför tillbaks det här.
EDIT: Läste nu om ditt orginalinlägg. Tar därför tillbaks det här.
Quote from Elias Engqvist on 31 March 2010, 11:43Progressiva pass är också bra! Tex 10km: Första 6km i lugn takt sista 4 i snabbare-än-milfart. Förbättrar uthålligheten!
Edit: (Oj, jag var lite långsam - ser att Anna ockå föreslog progressiva pass)
Progressiva pass är också bra! Tex 10km: Första 6km i lugn takt sista 4 i snabbare-än-milfart. Förbättrar uthålligheten!
Edit: (Oj, jag var lite långsam - ser att Anna ockå föreslog progressiva pass)