Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur blir man bättre på cykling?
You need to log in to create posts and topics.

Rubriken kanske lockar till svaret: man cyklar mycket....Men vad jag menar är att jag har nu cyklat ca 130 mil i sommar, dels på vanlig cykel men huvuddelen på en hybrid som jag köpte just för att bli snabbare o bättre. Jag har räknat min kadens och ligge

Hej!
Min erfarenhet är att nyckeln till att bli en bättre cyklist är variation, dvs varierad träning. Det första jag skulle försöka ändra på om jag vore som du är kandensen. Jag skulle rekommendera att du bör öka kadensen till ca 90 pedalvarv/minut. Då ko

Hejsan. Jag föreslår att du gör följande och sedan gör du en ny post efter några träningspass igen:

1) Öka din kadens till 90-100. För tunga växlar gör bara att du blir stum i benen och inte kan trampa på ordentligt. I princip skall du inte sluta trampa

På spinningpass lär man sig också att man trampa kontinuerligt. En "normalcyklist" trampar ett tag, så farten kommer upp, slutar trampa när benen stumnar eller pulsen går upp. Sen trampar igen. Farten ändras som en jojjo-effekt!

Det är som du själv skriver inte så komplicerat... Cykla mer och fortare!
Bästa sättet som jag tycker är att cykla med andra bättre cyklister, då kommer det automatiskt.

Jag som nybliven cyklistfantast (började cykla i våras och cyklade sen Vättern rundan) kan bara säga det att det är mycket mer inspererande att cykla när man är några tillsammans på turen.

Jag började själv hemma, trampade på runt min 3,5 mils runda. Det

Jag tycker du fått ett mycket bra svar av PAL ovan. Tror på variation- en fyramilare är kanske mer distansträning så här i början innan man fått upp farten. Varva med entimmascyklingar med intervall eller mer tempo rakt igenom. Ta någon tur emellanåt utan

Vid två tillfällen har kolleger kommit och beklagat sig över sina nya cyklars utväxling. Det visade sig att de snabbt passerat alla 7 växlarna och saknade en 8 och 9 växel för att kunna köra fortare. Efter tips om högre kadens ("vad är det?" ) blev de myc

Tack för alla svar! 🙂

Bra då ska jag köra kortare sträckor och få upp kadensen. Jo jag har pedaler som jag även kan clipsa fast skon på.

Cyklade från Malmö till Stockholm i somras och trodde att jag efter det lätt som en plätt kunde gå med i en cyke

Cykling är mer likt cykling än spinning.