Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur blir man bättre på cykling?
You need to log in to create posts and topics.

Julia: det som P-A-L skriver håller jag med om. Prova att styrketräna dina ben också (vader, framsida lår och baksida lår).

Du har en hybridcykel? Prova en racer. om du håller en benhastighet (kadens) på 90 varv/minut och kör på lättaste växeln så åker

Fundera inte så mycket på farten när du kör långt ("långt" = vad som relativt sett är långt för dig) utan tänk på att ha en bra kadens enligt råd ovan.

Fokusera istället på farten när du kör kortare sträckor eller intervaller. Kör för fullt högst 2 ggr

Jag har 34/32 som lättaste växel.

Johan: Imponerande utveckling.... 35 km/h är riktigt bra!

Erfarna cyklister vet att det är lättare att cykla fort på raksträckor och nerförsbackar...lura inte dig själv genom att trycka på för mycket uppför så att du inte orkar cykla på nerför...Det gäller att cykla genom backarna...ser allt för många som kör sl

Tackar Mats! Nu gäller det bara att orka hålla hög fart länge. Att hålla 35 km/h i 3-4 timmar är inget jag klarar av idag... kanske till nästa år!

Nu gäller det bara att man inte blir lat med träningen under hösten/vintern. Tränar förvisso bara 4-5 timma

Tack, väldigt roligt att läsa alla bra råd jag får 🙂

Att köra hårt i uppförsbackar för att sedan vila o rulla nerför är så typiskt mig.

Ska tänka: kadens-intervall-kadens-intervall-styrketräning-kadens-spinning.....

Julia: Behandlar alla backar som om de vore 50 meter längre än vad de faktist är ...
Då kommer du ur backen med en högre fart, som du kan sedan vila på och endå öka snittet 😉

Backar tar inte slut där lutningen tar slut utan där du fått upp farten.

Att få upp farten i en backe sitter också i huvudet (hv)