Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur blir man snabbare?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har börjat löpträna 1-2 gånger per vecka efter ett längre uppehåll.
Jag har en del gratis vad gäller uthållighet från cykling men upplever det hopplöst att bli snabbare - vad göra?

Har provat lite omväxlande träning med utpräglade intervaller och dis

För det första så är 1-2 ggr/vecka aldeles för lite om du ska öka konditionen. Det sägs att det krävs minst 3pass/vecka.

Såhär såg min förra vecka ut.
Må: 14km
Ti: 18km @ 3:59/km
On: 12km
To: 15km inkl. LLOT 10km @ 36:04 + Cykling 2x39km
Fr: 16km
Lö: 11km inkl 2km @ 3:50/km
Sö: 16km (9k i 3:55) + Örserum Tri (Sim 1500m, Cykl 20k, bröt)

Som jämförelse tränar du alltså 1-2gg

Jag skulle vara överlycklig om jag kapade min km-tid med 30 sek om 6 månader :-). Då skulle jag vara nere och nosa på 32-33 min/mil!

Allt beror ju vad du har för utgångsläge. Hjärta/lungor kan du ha med dig från cyklingen, men att tro att du ska göra någ

Jag får anledning att precisera: med 1-2 pass per vecka avser jag
enbart löpning. Sen tilllkommer en hel del cykel. En typisk vecka innehåller därför minst 6 timmars träning i form av cykel och löpning,
och en bra vecka 10+h

Edit - vi snackar heller in

Glöm cyklingen. Vill du bli bättre löpare är det löpträning som gäller!

Inte farao behöver man satsa på bara löpträning och mer än tre pass i veckan för att komma under 5min/km om vi talar om kortare sträckor upp till milen. En utveckling på 30s på sex månader är inte dåligt. Men mycket information fattas om träning, vikt, hi

Jag testade i mars. Jag kom sju mil. 🙂

Typiska cykelpass (cykelvecka):
20s intervall 30 min 2 st per vecka
5 min intervall 2 st per vecka
Pendling/Vila 3 st per vecka
Distans 2-3h

Löpmässigt (ren löparvecka, motsvarande cykel byts ut när det blir l

Jag har tappat 35s/km på 8 månader, och det är jag jäkligt nöjd med. Det är i paritet med vad du har åstadkommit på ca 40% av träningen. Hur kan du vara missnöjd? 🙂