Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur blir man snabbare?
You need to log in to create posts and topics.

Ok, du cyklar en hel del och därmed blir det inte så mycket tid/ork över till löpning, detta upplägg är förstås inte optimalt enbart sett till möjligheten att utvecklas som löpare, men du vill alltså fortsätta så och jag ska då ändå försöka komma med lite

Kanske inte heller helt optimalt att köra noll stop med veckor utan vila...

Intervallträning är bra men tråkigt...själv kör jag min hastighetstränining på löpband. Först uppvärmning sen ökar jag hastigheten varje minut tills jag inte kan springa fortare, springer långsamt en stund och ökar igen, jag märker skillnad direkt ute i l

Irene - Intervallträning är det bästa jag vet !

Jag tror att man ska lära sig att uppskatta Intervallträning och tro på det. Så finns det inget som är bättre som ger resultat. 😉

Jag själv hadde lite svårt med diciplinen att köra tillräckligt hårt själv

Jag hör vad ni säger - mer löpning...
Skall prova lite längre pass i lugnare tempo - benen
känns dels begränsande och dels upplever jag samma puls
betydligt mer ansträngande vid löpning än cykling så det kanske
indikerar behov av mer specifik träning snar

Just det med pulsen är en tydlig fingervisning - jag som springer mer än cyklar upplever det precis tvärtom som du.
Jag kan enkelt hålla 5 slag högre puls på löpningen med samma upplevda ansträngning!

Håller med föregående talare. Men det låter också lite som att du har hamnat i en bekvämlighetszon. Vill man springa så snabbt man kan, och förbättra det, kommer det att vara jobbigt när man är ute och springer.

Fredrik, det är därför jag kör de intervall/fartpassen på löpband. Jag springer ute året om och gör det för att koppla av och för att det är så skönt. Men också på en längre runda kan man lägga in ett högt tempo på slutet, åtminstone sista kilometern spri

Peter,

Du skriver inte något om varför du löptränar men det verkar inte som att du har något specifikt mål utan mer ser löpningen som komplement till cyklingen?

Håller med om det som sagts så här långt: Det är ingen dålig utveckling på ett halvår. Du få

Jag har nog inga specifika mål, kanske att avverka Marathon men
vill bli en del snabbare innan det känns aktuellt.

Gjorde ett test i går och körde 2 intervaller på kilometern.
Hoppades kunna landa under 4 min kilometern men det gick inte
utan landade på