Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur bota smärta under vaden?
You need to log in to create posts and topics.

Min man har plötsligt fått problem med en kraftig smärta under vaden vid löpning. Han tränar regelbundet men löper inte på vintrarna (spelar badminton då). Efter att ha löpt några rundor nu under våren så kom smärtan plötsligt under ett löppass. Han vilad

Jag vet inte riktigt vad det kan vara, men hälsenan går väl långt upp under vadmuskeln?
Dvs långt mer än precis där man känner den!

Hur funkar tåhävningar? Det brukar vara en mkt bra övning för att stärka vader, anklar och knän!

Jag hade problem med soleus före Lidningöloppet, jag stretchade inte muskeln utan lät den vara och alternativtränade under en vecka och samtidigt smörjde jag muskeln med voltarensalva 3 ggr per dag.

Jag sprang sedan Lidingöloppet med ett vadskydd på mig

Hej! Jag tror mycket väl att det kan vara soleus eller den nedre vadmuskeln.
Om du vill komma åt den vid stretching så skall du böja benet du stretchar för att komma åt längre ned.
Om du ställer dig som när du stretchar vaden som vanligt och då menar jag

Ta det lugnt med stretchingen gör det ont så avbryt, ibland är det bra att stretcha, men är muskeln skadad så kan det också förvärra skadan.

Gå till någon som kan riktig PNF stretch så kan dom hjälpa muskeln att slappna av.

Tejpa kanske, Kinesiotape(färggladatejpen som man ser på friidrottare nu för tiden), kolla förranumret av runners, Kolla med din lokala sjukgymnast.

Ingen voltaren, som är djävulens påfund.

Jag har haft stora problem med mina vader genom åren. Har varit hos sjukgymnast, massörer och knaprat voltaren och gjort massa tåhävningar. Men det som hjälpte mig till sist var att jag helt enkelt slutade stretcha vadmusklerna. Allt annat stretchar jag n

David: Varför inte voltaren?