Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tja nu när våren är här så funderar jag lite på hur folk får med sig vätska på passen.

Kör själv mest med ryggsäck som har hållare för blåsa och vattenflaskor (haglöfs Ace), dock så känns det lite knöligt ibland och det är svårt att ta fram saker som ma

Jag har aldrig med mig någon vätska på mina löppass. Springer sällan långpass, och ännu mer sällan långa sådana i stark sommarvärme, där jag känner behov av att fylla på med vätska under passet. De har dock hänt och då har jag passerat hemmet under mitten

Skidåkare har ett midjebälte med vattenbehållare.

Jag kör med midjeväska.

En flaska i handen!
Mina långpass ligger iof vanligtvis runt 20km, inga ultra distanser här inte... 🙂

Kortare pass 90 min: Löparryggsäck (Haglöfs Ace S) med vattenlunga.

Under 90 minuter skippar jag vätskan. Dricker just innan jag drar iväg.

Över 90 minuter har jag ett midjebälte. Dock föredrar jag ett med flera småflaskor vid löpning så jag slipper stanna när jag dricker. Med skidvariantens midjebälte måste man stanna f

Det beror ju på hur varmt det är. I vintras gick det bra med långpass på två timmar utan vätska. Men på sommaren behövs det mer ju varmare det blir. Själv föredrar jag i så fall midjebälte.

Perfekta vätskebälte eller ryggsäck med vätskeblåsa.

Hur varmt är varmare?
Alltså hur varmt måste det vara för att ni tycker att man behöver extra vätska?

Här är det ju redan +24 grader vissa kvällar när jag kutar och då känns det helt klart att man svettas mer och behöver dricka mer.