Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur höga hjulprofiler får man ha? …
You need to log in to create posts and topics.

När kommisarierna bråkar om nummerlapparna så borde de snarare lägga krutet på att beivra reglerna kring fordonets beskaffenhet

> När kommisarierna bråkar om nummerlapparna så borde de snarare lägga krutet på att beivra reglerna kring fordonets beskaffenhet

Eller beivra brott mot reglerna.

Det är just det jag skrev.

För att de som tävlar utomlands följer de regler som finns och då ska kommisarierna följa de reglerna som gäller.
Varför är det ok att vissa kör på cyklar eller med utrustning som inte följer reglerna?

Om hjulet inte är extremt högt och har vanliga ekrar så ger det ingen fördel framför dkända hjul.

Nu kanske mitt hjul är dkänt trots allt om man kan tolka reglerna så som HÅkanC skriver, men annars skulle jag bli extremt besviken om jag fick startförbud

Det handlar om att hjulmodellen är testad i bland annat ett slagtest.
Fortfarande så handlar regler om att tävla på lika villkor.

Men om hjulmodellen har mindre än 2.5 cm profil och fler ekrar än 20 så behöver det inte testas om jag har läst och förstått rätt

>>Joakim. Jag skulle inte vara orolig för att köpa och köra på dom hjulen du länkade till. Finns en tolkning att ett hjul är ok och räknas som ett standard hjul även om fälgen är över 25mm och gjord i metal så länge det är fler än 16 ekrar av metal.

Hel

Det här påminner mig lite om när jag fick tillstånd att köra på en cykel med 26" framhjul (=ej OK UCI) på Fredrikshofs KM i tempo och en del blev skitsura. För att man får ställa upp med en gammal 80-tals stålhoj på ett klubbmästerskap. Men det var ju sch