Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur hitta rätt löptempo?
You need to log in to create posts and topics.

Jag tror inte heller på talang. 😉

Knivigt det där. Jag själv har bara dansat i mina dar (modernt, klassiskt och jazz). När jag var som mest aktiv och i bäst form så prövade jag mig på att springa och det gick inte alls. Nu några år senare så går det hur fint som hellst, konstigt nog då ja

Jag skulle förstås ha formulerat en bättre fråga, och kanske också läst runt lite mer. Det finns flera saker jag tycker är knepigt just nu på mina rundor, en är att hitta en bra fart, eller frekvens kanske snarare, som jag orkar hålla. Just nu jobbar jag

Stegfrekvensen skall vara ungefär samma oavsett tempo, däremot kortas steget ner. Jag kör runt 180 bpm, gärna till musik. Här en 180-låt med skönt sväng, perfekt om man är lite trött och behöver slappna av och få upp humöret: http://www.last.fm/music/Tito

Hmmm.. nu blev jag ju fundersam på vad det är jag gör när jag saktar ner.. men jooo, jag TROR det är frekvensen jag sänker. Ändå?

Tja Jessie, det är möjligt att du gör, men det är inte optimalt ur löphänseende 🙂

Jag tror jag gör som Jessie. Varför är det inte bra?

Det är ju samma sak när jag promenerar,,,vill jag gå saktare så ändrar jag frekvensen, inte steglängden.

Ja du bullen, att springa är inte samma sak som att gå, så den jämförelsen hjälper dig inte så mycket. Spontant tänker jag att lägre stegfrekvens ger onaturligt lång flygfas (och därmed också starkare duns i backen). Men det kan finnas fler biomekaniska f

Fredrika, läste ditt blogginlägg om Pose tekniken. Mycket intressant läsning.
Ska försöka mig på att testa nu när jag ska ut.
Kanske lite OT. Men jag tycker att det kanske kunde ge lite i diskussionen.

Jag tror jag får leva med att jag alltid kommer att vara mrs. pose för er här på funbeat, men det har snart gått några år sedan det inlägget så det finns ganska mycket mer att säga om löpteknik... 🙂