Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur hitta rätt löptempo?
You need to log in to create posts and topics.

Fredrika: Hmm, det är inget jag upplever iallafall,,,,att det skulle dunsa mer eller kännas konstigt. Men jag kanske per automatik tar något kortare steg också när jag saktar ner? Det där måste jag försöka komma ihåg att kolla när jag är ute nästa gång :-

När ni ska maxa (tänk en kortare sträcka, snabba intervaller tex), ökar ni inte steglängden då? Ska det gå så fort det kan är det väl en kombination av snabbt och långt löpsteg som gäller? Allt annat borde i rimlighetens namn sänka farten? (#) På korta lö

Visst, vi kan dividera runt hur mycket vi vill om hur det känns, och hur det skulle kunna fungera. Men fortfarande är bästa tipset om man vi bli en bra löpare med ett ekonomiskt löpsteg att hålla i stort samma stegfrekvens oavsett tempo. Det är upp till e

Det där med att hålla "prat-fart" har jag aldrig förstått mig på! Skulle jag springa så sakta så att jag kan föra ett samtal (som är mer än bara korthuggna fraser) med någon så har jag knappt styrfart! MEN jag har ett "komforttempo" när det känns ganska o

Hehe Susanne. Jag håller med om det där med pratfart, men av motsatta anledningen. Det finns många tempon jag inte orkar springa någon längre tid som jag ändå kan prata i... *skrattar*

Fredrika: Jag minskar SÄKERT steglängden med, eller så har jag helt g

Prat-tempo är ju ett gammalt begrepp som jag kommer ihåg från 80-talet när jag tränade inför Lidingöloppet. Och på långpass när det är ett antal löpare med brukar det bli tyst i leden först när man går in på slutkilometrarna och alla ska visa hur pigga oc

Hmm Fredrika. Jag var ute och sprang igår och tvingas inse att jag inte gör som jag TROR att jag gör. Tvärtom så är nog min frekvens exakt likadan nedför och uppför och på platten. Såsom i 7:30-tempo, så ock i 6:40-tempo (mitt snabbaste tempo just nu! 😉

Sjysst Jessie! 🙂