Quote from Guest on 13 June 2011, 09:35Hej!
Jag har sprungit regelbundet lite mer än 1 år. Ligger för tillfället på ca 15-18 km i veckan uppdelat på 2, ibland 3 pass (tränar även annat) Springer för det mest lugnt, ca 6 min/km, och har då väldigt låg snittpuls så känner inte att jag utveckla
Hej!
Jag har sprungit regelbundet lite mer än 1 år. Ligger för tillfället på ca 15-18 km i veckan uppdelat på 2, ibland 3 pass (tränar även annat) Springer för det mest lugnt, ca 6 min/km, och har då väldigt låg snittpuls så känner inte att jag utveckla
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 09:4548 till 45 är inte stort. 16-17sek/km. Kan du klara på många sätt 🙂 Antingen genom att öka löpmängd, (som jag skulle råda dig till) eller genom att köra tusingar eller snabbdistanspass som du själv är inne på. Eller blanda de båda två och få bäst effekt
48 till 45 är inte stort. 16-17sek/km. Kan du klara på många sätt 🙂 Antingen genom att öka löpmängd, (som jag skulle råda dig till) eller genom att köra tusingar eller snabbdistanspass som du själv är inne på. Eller blanda de båda två och få bäst effekt
Quote from Elias Engqvist on 13 June 2011, 09:52Inte bara öka mängd - du måste också känna lite på farten - vänja dig vid högre fart. Det är långt mellan 6min/km och 4:30!
Jag föreslår att du börjar med att ändra ett av dina pass till ett progressivt pass dvs du slår på en eller två fartökningar mot s
Inte bara öka mängd - du måste också känna lite på farten - vänja dig vid högre fart. Det är långt mellan 6min/km och 4:30!
Jag föreslår att du börjar med att ändra ett av dina pass till ett progressivt pass dvs du slår på en eller två fartökningar mot s
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 11:27Oskar: Kan jag verkligen tappa 3-5 min på milen bara genom att åka veckomängden? Nackdelen är väl att det går så långsamt att öka med 10% regeln som jag följer. Ska försöka springa på sub 45 i mitten av augusti på midnattsloppet nämligen 🙂
Om jag iställ
Oskar: Kan jag verkligen tappa 3-5 min på milen bara genom att åka veckomängden? Nackdelen är väl att det går så långsamt att öka med 10% regeln som jag följer. Ska försöka springa på sub 45 i mitten av augusti på midnattsloppet nämligen 🙂
Om jag iställ
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 12:24Jodå det hade du klarat men det är kul att springa snabbt och det går snabbare att bli snabbare på kort sikt 🙂 Jag ville bara föra fram vikten av aerobkapacitet - det finns mycket tid att hämta där.
Börja med lite fina tusingar. Själv är jag inte så n
Jodå det hade du klarat men det är kul att springa snabbt och det går snabbare att bli snabbare på kort sikt 🙂 Jag ville bara föra fram vikten av aerobkapacitet - det finns mycket tid att hämta där.
Börja med lite fina tusingar. Själv är jag inte så n
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 12:27Jag tycker 15-18km / vecka är för lite för att ge sig på intervallträning. Jag tänker mig nämligen att 18km / vecka = 2 pass. 9 resp 9 km. Det är träning så sällan att jag tänker mig att man klarar av att springa dessa i maxfart (1+1 km upp/nerjogg). Tror
Jag tycker 15-18km / vecka är för lite för att ge sig på intervallträning. Jag tänker mig nämligen att 18km / vecka = 2 pass. 9 resp 9 km. Det är träning så sällan att jag tänker mig att man klarar av att springa dessa i maxfart (1+1 km upp/nerjogg). Tror
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 12:31Men citat "Passen är heller inte det minsta jobbiga." Varför springer du då inte snabbare frågar man sig?!
Och med 15-18km i veckan så räcker ju med att du ökar farten och/eller mängden så blir du snabbare. Visst kan du köra intervaller om du tycker det
Men citat "Passen är heller inte det minsta jobbiga." Varför springer du då inte snabbare frågar man sig?!
Och med 15-18km i veckan så räcker ju med att du ökar farten och/eller mängden så blir du snabbare. Visst kan du köra intervaller om du tycker det
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 12:31+1 Kalle. Är du målmedveten och beredd att lägga ner tiden så skulle jag säga att 45 kan bli 42.
+1 Kalle. Är du målmedveten och beredd att lägga ner tiden så skulle jag säga att 45 kan bli 42.
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 12:50Leif: Som svar på varför jag inte springer snabbare: Jag har inte vågat!
Är rädd att skada mig och har hört att om man ökar farten kommer lätt skadorna. Jag kan ju springa mkt snabbare rent fysiskt, konditionen är det inget fel på. Men vill inte öka för h
Leif: Som svar på varför jag inte springer snabbare: Jag har inte vågat!
Är rädd att skada mig och har hört att om man ökar farten kommer lätt skadorna. Jag kan ju springa mkt snabbare rent fysiskt, konditionen är det inget fel på. Men vill inte öka för h
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 12:53Man ont innan man blir _skadad_ tricket är att lyssna på dessa signaler... Ofta måste man bli skadad för att veta var gränsen går 🙁
Edit: Spring snabbare! Tror att din kropp klarar det!
Man ont innan man blir _skadad_ tricket är att lyssna på dessa signaler... Ofta måste man bli skadad för att veta var gränsen går 🙁
Edit: Spring snabbare! Tror att din kropp klarar det!