Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 12:53Kalle: Jag har ökat 1 km i veckan nu i 8 veckor, startade upp på 8 km i veckan efter ett 2 månaders löpuppehåll. Kanske var att börja lite väl klent men är som sagt rädd att skada mig.
Min långsiktiga plan är att fortsätta öka 1 km i veckan tills jag är
Kalle: Jag har ökat 1 km i veckan nu i 8 veckor, startade upp på 8 km i veckan efter ett 2 månaders löpuppehåll. Kanske var att börja lite väl klent men är som sagt rädd att skada mig.
Min långsiktiga plan är att fortsätta öka 1 km i veckan tills jag är
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 12:59Det är oklart var den här "öka med 10%"-regeln börjar gälla. Har en massa kompisar som sprungit maran från ingen löpträning och sedan direkt gått in på 30-40k/vecka. Då gör ju +10%/vecka lite skillnad...
Är du en ganska vältränad individ (tränar annat oc
Det är oklart var den här "öka med 10%"-regeln börjar gälla. Har en massa kompisar som sprungit maran från ingen löpträning och sedan direkt gått in på 30-40k/vecka. Då gör ju +10%/vecka lite skillnad...
Är du en ganska vältränad individ (tränar annat oc
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 13:00Kalle: Så du tycker jag kan köra maxtempo mina två pass i veckan?
Är 18 km så pass lite att jag ska kunna köra max utan att riskera skador eller hur menar du? 🙂
Jag tränar cykling också så det belastar ju inte lika mkt.
Oj det lät som en väldigt snabb ö
Kalle: Så du tycker jag kan köra maxtempo mina två pass i veckan?
Är 18 km så pass lite att jag ska kunna köra max utan att riskera skador eller hur menar du? 🙂
Jag tränar cykling också så det belastar ju inte lika mkt.
Oj det lät som en väldigt snabb ö
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 13:29Håll dig till planen, eller modifiera den väldigt lite. Det måste ju vara mycket bättre att du håller dig hel än att få till en "snygg" ökning i distans.
Om du vill ändra på ditt nuvarande upplägg öka då genom att gå från två till tre pass i veckan som
Håll dig till planen, eller modifiera den väldigt lite. Det måste ju vara mycket bättre att du håller dig hel än att få till en "snygg" ökning i distans.
Om du vill ändra på ditt nuvarande upplägg öka då genom att gå från två till tre pass i veckan som
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 14:05Björn: Tack för svar!
Varför är just 3 pass bättre än 2 om det fortfarande är samma veckomängd som gäller? (har lite svårt att få in tre pass pga annan träning men kan försöka)
Springer redan kuperat med backar och sånt så det kan jag pricka av!100 mete
Björn: Tack för svar!
Varför är just 3 pass bättre än 2 om det fortfarande är samma veckomängd som gäller? (har lite svårt att få in tre pass pga annan träning men kan försöka)
Springer redan kuperat med backar och sånt så det kan jag pricka av!
100 mete
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 14:58Tre pass är bättre eftersom du då får en jämnare träningsnivå. Kortfattat kan man säga att kroppen bryts ned när man tränar, för att sedan byggas upp under vilan. Under den här uppbyggnaden kommer kroppen se till att klara av liknande utmaningar bättre i
Tre pass är bättre eftersom du då får en jämnare träningsnivå. Kortfattat kan man säga att kroppen bryts ned när man tränar, för att sedan byggas upp under vilan. Under den här uppbyggnaden kommer kroppen se till att klara av liknande utmaningar bättre i
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 16:14Om du redan tränar annat kan du säkert klara dig bra på "bara" två löpspecifika pass per vecka (fast du får kanske göra två typer av pass i ett). Tex kan du göra ditt kuperade pass till en fartlek och öka hastigheten i just backarna. Lika så kan du göra 1
Om du redan tränar annat kan du säkert klara dig bra på "bara" två löpspecifika pass per vecka (fast du får kanske göra två typer av pass i ett). Tex kan du göra ditt kuperade pass till en fartlek och öka hastigheten i just backarna. Lika så kan du göra 1
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 16:28Lotta:
Du vill springa snabbare, men vågar inte pga att du är rädd för att bli skadad? hur får man ihop det egentligen?? 😀 personligen så skulle jag inte sikta på att bli 3-5 minuter snabbare inför ett lopp om ca: 2 månader. Om jag har uppfattat de
Lotta:
Du vill springa snabbare, men vågar inte pga att du är rädd för att bli skadad? hur får man ihop det egentligen?? 😀 personligen så skulle jag inte sikta på att bli 3-5 minuter snabbare inför ett lopp om ca: 2 månader. Om jag har uppfattat de
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 19:55Kent: haha jag formulerar mig nog lite skumt =P Jag vågar såklart springa snabbare! men är rädd att börja öka farten för fort och pga det bli skadad! Eftersom jag klarar rent konditionsmässigt att springa i mkt fortare tempo än vad jag har vant min kropp
Kent: haha jag formulerar mig nog lite skumt =P Jag vågar såklart springa snabbare! men är rädd att börja öka farten för fort och pga det bli skadad! Eftersom jag klarar rent konditionsmässigt att springa i mkt fortare tempo än vad jag har vant min kropp
Quote from Funbeat user on 13 June 2011, 19:57Björn: Tack så jätte mkt för ett bra och utförligt svar! 🙂
Ska prova dina tips! Jag brukar faktiskt ofta öka i backarna på mina kuperade pass 🙂Anledningen att jag nämnde 1000 m intervaller är för att jag har hört att det är bra intervaller inför milen
Björn: Tack så jätte mkt för ett bra och utförligt svar! 🙂
Ska prova dina tips! Jag brukar faktiskt ofta öka i backarna på mina kuperade pass 🙂
Anledningen att jag nämnde 1000 m intervaller är för att jag har hört att det är bra intervaller inför milen