Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har en fundering ang långpass. Hur lång tid tar det tills man tappar förmågan? Jag kan ta mig själv som exempel - sedan Stockholm marathon har jag sprungit som längst ca 2 mil. Jag ligger nu på 4 mil i veckan ungefär. Om jag sprang exempelvis en mara

Med undantag av 4st kortare långpass (18-20,5km) på höstkanten sprang jag 12km som längst från mars fram till Växö Marathon i mitten av oktoter. Även låg veckomängd, 8v-snitt på 32km som lägst och över hela vår-sommar-höst kanske ett snitt på drygt 40km/v

Tack Markus,

Jag kanske ska skriva "springa marathondistans" istället - det var det jag tänkte på och inte tävla på maradistansen. 🙂

Hej Fialotta.

Ja du det där är inge lätt fråga.

Det beror helt och hållet på individen, Hur träningstålig den är. Och hur vältränad den var osv.

Men en d grundregel är att det inte är distansen i sig som "dödar" det är tempot.

Som ett exempel så har

Tack P, jag förstår att det är en knepig fråga att svara på. Jag tycker det är jättesvårt att veta......

Jag försöker springa ofta och inte så långt just nu för att det känns som om min slumrande hälsporre mår bäst av det. Men sedan vill jag gärna följa

Hmm, P och jag verkar vara överens - men ändå inte! Det där med att farten dödar håller jag inte alls med om. Kan tillägga att jag höll "lätt distansfart" redan från start i maran, med ovan nämnda resultat. Slutsats: distansen dödar, oavsett fart. Och att

Hallå där på sig Fia-Lotta....skitakul att du kommit tillbaka å så ses vi nog sjuttsigen åter runt Råsta sjön har jag en föraning om....hehehe
Jag har ju liksom du varit skadad i ett sånt här djävla skitlångt skadeläge...mitt runt främre fotknylan å du en

Jag har haft många skadeproblem under senare år. Alla har uppkommit under tempopass. Ingenting har gått sönder under under en långdistansträning eller dito tävling. Detta trots att distanserna/tiden ofta varit flerdubbelt mot de normala.

Du tränar mycket

Markus:
"Lätt distansfart" skriver du.
Du tillhör en pyttepytteliten miniminoritet som springer fort.

Du bör böja knäna även vid "lätt distansfart".;)

Fart dödar bra mycket mer än distans.
Du är ju ett tydligt bevis på detta.

Nu förstår jag inte riktigt...? Böja knäna?

För övrigt kanske jag bör förtydliga att jag inte hävdar att "distansen dödar" gäller för alla. Jag kan tänka mig att motsatsen gäller för del flesta då det brukar vara så man säger, men personligen upplever ja