Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har äntligen nått mitt mål med att orka springa en mil! problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska fortsätta min löpträning nu, det känns som att jag måste springa minst en mil varje gång nu men när jag tittar på olika träningsprogram så verkar

Om du klarar jogga 1 mil, varför inte höja ribban och satsa på en bättre tid på milen eller varför inte halvmara?

Ta en funderare vad du har för mål med joggingen.

http://www.marathon.se har träningsprogram i flera nivåer som eventuellt kan vara något.

Du bör

Nä, du ska INTE springa en mil varje gång. Prova att springa lite kortare och fortare - kanske 3km i en riktning vila 2 minuter och sen försöker du springa ännu fortare tillbaka. Försök också springa lite längre och ordentligt långsamt.

Där har du tre

huvva! längre än två timmar, varför inte ha det som mål då, så att jag har ett mål att springa för?

tack för mycket bra och snusförnuftiga svar, jag är nöjd!

p.s. konstigt att en mil ibland känns lätt som en plätt när mina nyss sprungna 5 km kändes som

Men kom också ihåg att längre är inte bättre - bara annorlunda - en del kanske tycker det är roligt att springa 100m eller 10000m - andra vill springa ultra-lopp!!

Peter, jag är nyfniken; har läst andra som säger som Du. Att passen mellan 45 min och 2 timmar är meningslösa. Eller mittimellanslafs, som Du kallar det?

Om jag, t ex värmer upp ett par km och sen kör ett backdistanspass (min favvo) på en mil ungefär - ä

Ja,nu blev jag också nyfiken!! Varför??

Pass som är meningslösa...hahahaha....Nyfniken...eller var det nu det som du kallade dig vår så älskade Sylla...?! Jag kutar endast små skuttar på typ 2 - 3 km varje dag å kanske avslutar med ett typ 4-km pass innan duschen. Gammal å trött å vill inte bli

Kjelle, jag är rysligt nyfniken av mig. 🙂

Jag tänker som Du. Men ville höra en vetenskaplig teori eller nåt annat tjusigt som stödjer Peters uttalande. Och även andras, för jag har läst det förr.

Jag är inte vetenskapare eller träningsanalytiker, men jag skulle tro att Peters rekommendation kommer från tanken att långdistansaren varvar kvalitetspass med mängdpass. Då kör man kanske intervaller och fartlekspass i max 45 minuter st medan långnötning