Quote from Catharina Brattlin on 25 May 2010, 06:57Jo, det där vet jag.
Men det svarade inte på min fråga, om alla pass däremellan är meningslösa. Även ur en mara-eller ultralöpares synpunkter?
Jag menar, ska man springa t ex långa intervaller à 2 km x några stycken, så med uppvärmning och nerjogg tar
Jo, det där vet jag.
Men det svarade inte på min fråga, om alla pass däremellan är meningslösa. Även ur en mara-eller ultralöpares synpunkter?
Jag menar, ska man springa t ex långa intervaller à 2 km x några stycken, så med uppvärmning och nerjogg tar
Quote from Funbeat user on 25 May 2010, 08:06Jag tror inte att Peter eller någon annan menar att passen mellan 45 min och 2 tim är fullständigt meningslösa, men att man möjligen kan hushålla bättre med tiden för träning genom att fokusera på korta kvalitetspass och långa mängdpass.
Men som vanligt
Jag tror inte att Peter eller någon annan menar att passen mellan 45 min och 2 tim är fullständigt meningslösa, men att man möjligen kan hushålla bättre med tiden för träning genom att fokusera på korta kvalitetspass och långa mängdpass.
Men som vanligt
Quote from Funbeat user on 25 May 2010, 11:37Tack för hjälpen Micke, det är ungefär så jag menade.
Rune Larsson (tror jag) kallade det "mellanmjölksträning". Det går för åt helvete långsamt på kvalitetspassen och på tok för fort på långpassen.
Korta ner intervall/tempo/backträningspasset men ta i m
Tack för hjälpen Micke, det är ungefär så jag menade.
Rune Larsson (tror jag) kallade det "mellanmjölksträning". Det går för åt helvete långsamt på kvalitetspassen och på tok för fort på långpassen.
Korta ner intervall/tempo/backträningspasset men ta i m
Quote from Funbeat user on 25 May 2010, 12:23Ett pass är väl alltid ett bra pass så länge det inte sänker nästkommande pass?
Jag tror att den som tränar 3 ggr/vecka kan köra "mellanmjölkspass" betydligt friare med god behållning eftersom man ju alltid har 1-2 vilodagar mellan varje pass. De som d
Ett pass är väl alltid ett bra pass så länge det inte sänker nästkommande pass?
Jag tror att den som tränar 3 ggr/vecka kan köra "mellanmjölkspass" betydligt friare med god behållning eftersom man ju alltid har 1-2 vilodagar mellan varje pass. De som d
Quote from Funbeat user on 25 May 2010, 12:40Kan inte annat än hålla med Sylvia; att få in ett bra kvalitetspass på 45 minuter tycker även jag är svårt. En bra uppvärmning tar nästan 20 min, och nerjoggen en kvart. Kvar är då 10 min för kvalitet. Det blir inte mycket kvalitet det inte. Runt en timme
Kan inte annat än hålla med Sylvia; att få in ett bra kvalitetspass på 45 minuter tycker även jag är svårt. En bra uppvärmning tar nästan 20 min, och nerjoggen en kvart. Kvar är då 10 min för kvalitet. Det blir inte mycket kvalitet det inte. Runt en timme
Quote from Funbeat user on 25 May 2010, 13:24Ni stirrar er blinda på klockan och tider och sträckor och delmoment. Försök förstå andemeningen.
När du ska köra ett kort pass, kör då HÅRT, men dra inte ut på pinan. Du riskerar bara skador, du blir sliten och du har avtagande avkastning att tänka på.
Ni stirrar er blinda på klockan och tider och sträckor och delmoment. Försök förstå andemeningen.
När du ska köra ett kort pass, kör då HÅRT, men dra inte ut på pinan. Du riskerar bara skador, du blir sliten och du har avtagande avkastning att tänka på.
Quote from Funbeat user on 25 May 2010, 13:31Många timmar?
Långt ifrån allas mål är ultra - övervägande andelen löpare har andra mål. 🙂
Många timmar?
Långt ifrån allas mål är ultra - övervägande andelen löpare har andra mål. 🙂
Quote from Funbeat user on 25 May 2010, 13:36Många = mer än en i det här fallet 🙂
Många = mer än en i det här fallet 🙂
Quote from Funbeat user on 25 May 2010, 13:40Aha! 😀
Aha! 😀
Quote from Funbeat user on 25 May 2010, 13:44För övrigt håller jag fullständigt med om att kvalitetspassen är bäst som korta riktigt tuffa sessioner. Pang på rödbetan alltså (efter sedvanlig uppvärmning naturligtvis). 🙂
Fast jag tycker om att lägga in ett mellanmjölkspass då och då - dvs bara spr
För övrigt håller jag fullständigt med om att kvalitetspassen är bäst som korta riktigt tuffa sessioner. Pang på rödbetan alltså (efter sedvanlig uppvärmning naturligtvis). 🙂
Fast jag tycker om att lägga in ett mellanmjölkspass då och då - dvs bara spr