Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag skulle vilja ha en diskussion hur man mäter det. Uppenbarligen finns det appar som mäter det och jag vore tacksam för förslag. Ni kanske såg mitt något felplacerade inlägg om det i en GPS-tråd (om tv-programmet)

Alltså, problemet är att räkna med "ti

Ju fler mätpunkter desto noggrannare.

Det finns inte bara appar utan till och med klockor som mäter det barometriskt. I de fall en app mäter det antar jag att man utgår från kartor och då är det nog kartans ekvidistans som ger upplösningen. Som bäst säkert 2,5 meter som upplösning, resten tap

fel tråd

Barometriskt mätning påverkas av vädret efter kalibreringen.

Det är JUST det som är fel David.

Ju fler mätpunkter desto högre! Om du mäter varje mikrosekund så får du med varenda upp och ner över varenda barr som ligger på stigen och därmed kan talet bli nästan hur stort som helst!

När det gäller GPS så bör man gå samma sträcka som man springer fast extremt långsamt då det inte är antal punkter över längd som GPS noterar utan antal punkter över tid.

När det gäller topografi kan också olika banor vara som bäst mottagliga för GPS-mät

Ni har missuppfattat frågeställningen - det är samma problem som att mäta längden på en kuststräcka som är ett "klassiskt" problem. Se tex: http://sv.wikipedia.org/wiki/En_kuststr%C3%A4ckas_l%C3%A4ngd

Utifrån artikeln om kuststräckan kontra GPS så kvarstår mitt argument, ju långsammare du går desto fler punkter och därmed också "kortare mätstock" enligt kustproblematiken.

Tar du 24 timmar på dig att gå en mil bör du få fler gropar i vägen än om du had

Det svarar ju inte på frågan: Hur många höjdmeter är det på tex LL-30?