Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Christer: Jag förstår precis vad du menar. Frågan är om du förstår vad jag menar med hysteres. Med en hysteres på säg 1 meter kan du ha oändligt många toppar under 1 meter men ingen av dom kommer att räknas.

Christer: Jag förstår precis vad du menar. Frågan är om du förstår vad jag menar med hysteres. Med en hysteres på säg 1 meter kan du ha oändligt många toppar under 1 meter men ingen av dom kommer att räknas.

Jag vet inte om det är detta Christer är ute efter, men själv är jag nyfiken på reglerna hur höjdmeter räknas ut. Inte en mätning med GPs eller så, utan definitionerna för hur en mätning (teoretiskt) ska gå till. Detta svarar då på frågan vad höjdmeter eg

På Göteborg Marathon fanns det cykelbro över vägen som man var tvungen att springa upp över. Inget berg direkt och det gick ju rätt fort att komma över den.

Men GPSen noterade den i filen det ser jag efteråt i min logg.

Och mina ben de noterade absolut

Jo, Tomas - men samtidigt vill man ju kunna säga att den banan har X hm och det är något alla kan relatera till.

Anledningen att jag tar upp detta egentligen är att jag har ju gjort ett program gpx2tcx som vissa av er använder för att göra en tcx-fil so

Hehe, ärligt talat så hoppade jag över "hysteres" - det var för svårt för mig 🙂

Tibor - jag kan inte tro att det FINNS några regler - men funnes det det vore det ju toppen!

Christer - enklast är det väl att laborera med värdena i programmet så det blir ungefär samma sak som Garmin Connects variablar. Så blir det samma för så många löpare som möjligt.

Men Mackan, om man mäter med hög frekvens får man ju ingen som helst uppfattning om hur terrängen ser ut. Du MÅSTE då acceptera mycket små förändringar i höjd eftersom dom kommer att vara mycket nära varandra horisontellt!

Visar Garmin Connect hm?
Det var länge sen jag använde GC.