Quote from Guest on 17 October 2012, 15:17Jag skulle vilja ha en diskussion hur man mäter det. Uppenbarligen finns det appar som mäter det och jag vore tacksam för förslag. Ni kanske såg mitt något felplacerade inlägg om det i en GPS-tråd (om tv-programmet)
Alltså, problemet är att räkna med "ti
Jag skulle vilja ha en diskussion hur man mäter det. Uppenbarligen finns det appar som mäter det och jag vore tacksam för förslag. Ni kanske såg mitt något felplacerade inlägg om det i en GPS-tråd (om tv-programmet)
Alltså, problemet är att räkna med "ti
Quote from Funbeat user on 17 October 2012, 15:27Ju fler mätpunkter desto noggrannare.
Ju fler mätpunkter desto noggrannare.
Quote from Jonny Persson on 17 October 2012, 15:28Det finns inte bara appar utan till och med klockor som mäter det barometriskt. I de fall en app mäter det antar jag att man utgår från kartor och då är det nog kartans ekvidistans som ger upplösningen. Som bäst säkert 2,5 meter som upplösning, resten tap
Det finns inte bara appar utan till och med klockor som mäter det barometriskt. I de fall en app mäter det antar jag att man utgår från kartor och då är det nog kartans ekvidistans som ger upplösningen. Som bäst säkert 2,5 meter som upplösning, resten tap
Quote from Marcus Larsson on 17 October 2012, 15:30fel tråd
fel tråd
Quote from Funbeat user on 17 October 2012, 15:30Barometriskt mätning påverkas av vädret efter kalibreringen.
Barometriskt mätning påverkas av vädret efter kalibreringen.
Quote from Elias Engqvist on 17 October 2012, 15:30Det är JUST det som är fel David.
Ju fler mätpunkter desto högre! Om du mäter varje mikrosekund så får du med varenda upp och ner över varenda barr som ligger på stigen och därmed kan talet bli nästan hur stort som helst!
Det är JUST det som är fel David.
Ju fler mätpunkter desto högre! Om du mäter varje mikrosekund så får du med varenda upp och ner över varenda barr som ligger på stigen och därmed kan talet bli nästan hur stort som helst!
Quote from Funbeat user on 17 October 2012, 15:33När det gäller GPS så bör man gå samma sträcka som man springer fast extremt långsamt då det inte är antal punkter över längd som GPS noterar utan antal punkter över tid.
När det gäller topografi kan också olika banor vara som bäst mottagliga för GPS-mät
När det gäller GPS så bör man gå samma sträcka som man springer fast extremt långsamt då det inte är antal punkter över längd som GPS noterar utan antal punkter över tid.
När det gäller topografi kan också olika banor vara som bäst mottagliga för GPS-mät
Quote from Elias Engqvist on 17 October 2012, 15:34Ni har missuppfattat frågeställningen - det är samma problem som att mäta längden på en kuststräcka som är ett "klassiskt" problem. Se tex: http://sv.wikipedia.org/wiki/En_kuststr%C3%A4ckas_l%C3%A4ngd
Ni har missuppfattat frågeställningen - det är samma problem som att mäta längden på en kuststräcka som är ett "klassiskt" problem. Se tex: http://sv.wikipedia.org/wiki/En_kuststr%C3%A4ckas_l%C3%A4ngd
Quote from Funbeat user on 17 October 2012, 15:38Utifrån artikeln om kuststräckan kontra GPS så kvarstår mitt argument, ju långsammare du går desto fler punkter och därmed också "kortare mätstock" enligt kustproblematiken.
Tar du 24 timmar på dig att gå en mil bör du få fler gropar i vägen än om du had
Utifrån artikeln om kuststräckan kontra GPS så kvarstår mitt argument, ju långsammare du går desto fler punkter och därmed också "kortare mätstock" enligt kustproblematiken.
Tar du 24 timmar på dig att gå en mil bör du få fler gropar i vägen än om du had
Quote from Elias Engqvist on 17 October 2012, 15:39Det svarar ju inte på frågan: Hur många höjdmeter är det på tex LL-30?
Det svarar ju inte på frågan: Hur många höjdmeter är det på tex LL-30?