Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag gillade fourierserieutvecklingen. Shit, det var länge sedan :D.

Fast innan man lägger ner en massa energi o coola algoritmer på att få bort höjdskillnader i decimeterklassen: Vad är det för storleksordning på upplösningen man har på de detekterbara höjdskillnaderna? Om det är ett par meter så kanske det bara är att mä

Det är nog snarare så att du har ett mätfel i klockan som gör att den ser ut att röra sig upp och ner lite grann hela tiden, även om du rör dig helt horisontellt. Felet är normalt avsevärt mindre i klockor med barometrisk mätning, men även de lär ha det.

Fast, åtminstone så länge du springer, så kommer ju klockans att röra sig vertikalt synkront med din armpendling även om du springer horisontellt, så en nedre gräns för meningsfull upplösning borde ligga i den storleksordningen.

Jag skulle tro att den höjdskillnaden helt drunknar i klockans osäkerhet, barometer eller inte.

Tror mer på fredrik j:s idé om att kolla i en terrängdatabas, typ google. GPS har specat en noggrannhet på ungefär 15m CEP95 i horisontalled. Noggrannheten i vertikalled är ca 1.5x större. FAA har gjort mätningar och konstaterat att horisontella noggrannh

Mitt tips är att först skapa en teknikneutral modell, alltså en som förutsätter en ideal höjdmätare, och som möter syftet. Sedan kan man utifrån den ta hänsyn till onoggrannheten hos mätdonen. Då kommer man också se hur relevanta de är.

Larserscannad höjddata låter lockande för detta ändamål. Decimeternoggrannhet. Detta + flygfoto borde man enkelt kunna se genom en inpassning dels var bansträckningen är och dels vad som händer i höjdled. Sen är det bara att räkna antalet kurvor och halve

Nu ska man inte bara köpa gps-klocka alltså utan också ett flygplan och sen utrusta det med laserscanner.

Det är härligt med just löpning för det enda man behöver är att sätta på sig ett par löparskor, byxor o linne och sen springa ut genom dörren...

Lantmäteriet tror jag mäter med ca 1 dm noggrannhet från marken. Googla runt lite på SWEPOS nätverks-RTK....