Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har skrivit och forskat på handoveralgoritmer för mobiltelefoni och där är det ett viktigt begrepp. Det är lite samma typ av frågeställning. När ska man välja att byta basstation för mobilen? Man kan inte göra det varje gång man får en starkare signal

Hej.
Om jag tolkar dig rätt så vill du alltså veta vad vi TYCKER är en lämplig gräns för när en stigning skulle räknas som en stigning.

Mitt förslag: 2 höjdmeter.

Funderade också lite på om jag tycker att lutningen måste överstiga någon viss % för att d

Jag är med på hur du tänker Christer och jag vet att jag löst det problemet tidigare. Det vettiga är väl att spara en lägsta och högsta punkt i någon typ av flytande fönster. Men nu måste jag ut och jobba! Med backträning. 😀

Men tänk om det stiger 1.5m på 9m sen går det nedåt 1dm på 1 meter sen går det uppåt 1,5 m under 9m igen osv... Det är 140hm på en km!

Man måste blanda in lite fler saker...

Du nollar ditt flytande fönster när du uppnått hysteresnivån och slipper det problemet. Nu börjar jag bli orolig för att jag skriver snabbare än jag tänker eftersom jag har bråttom och det här är kanske lite förenklat. Det här är enkelt lösbart bara man s

Glöm INTE den berömda fjärilen som kanske flaxar med vingarna nånstans där borta på andra sidan klotet.....hur påverkar månntro en sådan oväntad händelse en hm-beräkning?:-)

tål att kluras på

Jag har en plugin i Sporttracks som kalylerar höjd och sånt, enligt karta. Det låter mig se höjdkurvor etc, fast min GPS-klocka inte har nån vettig höjdmätning (att mäta höjd via GPS är inte vettigt :-)).

Och just det du beskrev, Christer, ligger nog ba

Jag tror att man vill köra höjddatat genom ett lågpassfilter som tar bort alla snabba fluktuationer. Gör en Fourierserieutveckling av ditt höjddata och kasta alla komponenter som ligger över en viss frekvens och summera ihop igen, sen har du data som du k

Ett alternativt sätt som också filtrerar bort brus och snabba transienter är att räkna medelvärdet på ett släpande fönster, dvs ersätta varje höjd med medelvärdet av de x senaste värdena. Efter detta kan man addera ihop hm som vanligt.

Människan är alltings mått sa redan de gamla grekerna. Syftet med stigningsinformationen för en löpare eller cyklist är ju för att bedöma det faktiska arbetet att förflytta sig uppåt, och utmaningen/möjligheten i att ta sig utför. Därför bör en korrekt ac