Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har haft ledigt i några dagar och det verkar som om hjärnan har vaknat till liv.
Har funderat på hur mycket inverkar tex 1% viktökning eller viktminskning påverkar löpningen och speciellt tiden. För att göra det mycket enkelt, om en person på 100kg spring

Det kanske den här sidan kan ge lite ledtrådar om?

http://www.runningforfitness.org/calc/diet/weighteffect

plotta din energiåtgång mot fart eller uttryck det som löpekonomi, i ett diagram eller i tabell. Korrigera för vikt, skapa en formel eller kör det lättläst i ett diagram. Klart.

Överkurs: Sen kan du utifrån praktisk erfarenhet korrigera för förmåga att s

Enligt Annicas länk skulle jag "tjäna" knappt 9 minuter på en halvmara om jag gick ner till 47 kg (väger 51 kg idag till 160 cm). Vet i sjutton om jag skulle tycka det var värt det.

Kanske det är mer värt att tänka på om man är överviktig?

9 minuter på en halvmara är ju jättemycket utan att behöva träna hårdare.

En siffra jag läst vid något tillfälle var att varje kilo som inte bidrar (fett) kostar 3 sekunder per kilometer. Så hade du på ditt senaste pass bara varit 5kg lättare hade du varit 15 sek snabbare per kilometer. Av egen erfarenhet tycker jag faktiskt at

Tack för alla svaren! Ska kolla lite mer på websidan som Annica skrev om.

Tycker man kan blanda in psykologin också. Brukar känna mig oerhört lätt om jag tex går ner från 75 till 70 och kan kapa flera minuter på milen tack vare skönare löprytm.

Man kanske kan resonera åt andra hållet också? Pga skada så har jag haft några veckors löpuperhåll (från 7-10 mil i veckan). Viktresan uppåt var brutal! Efter ett par veckor så kunde jag förra veckan börja snabbdistansa igen, och låg då bara ca 10s/km lån

Samtidigt har jag svingar på 3-4 kg utan att se någon korrelation till tävlingsfart så jag har svått att tro på dessa formler.