Quote from Funbeat user on 4 January 2014, 22:04Tappar man fett och har bibehållen muskelmassa borde man bli snabbare. Fast en förutsättning är ju att man har en grundnivå att utgå ifrån. Man får ju inte börja från noll.
Tappar man fett och har bibehållen muskelmassa borde man bli snabbare. Fast en förutsättning är ju att man har en grundnivå att utgå ifrån. Man får ju inte börja från noll.
Quote from Funbeat user on 4 January 2014, 22:07Hej
När jag springer med 3kg hantlar i nävarna, dvs 6kg tappar jag ca 7 minuter på milen. Från 40 min till 47min. Nu kan man kanske inte jämföra det, men det kan ju va en indikation 🙂
Hej
När jag springer med 3kg hantlar i nävarna, dvs 6kg tappar jag ca 7 minuter på milen. Från 40 min till 47min. Nu kan man kanske inte jämföra det, men det kan ju va en indikation 🙂
Quote from Funbeat user on 4 January 2014, 23:39För mig har den där formeln stämt skrämmande bra. I somras sprang jag en halvmara på 1.24 @ 78 kg. Gången innan sprang jag på 1:16 och vägde knappt 70kg.
För mig har den där formeln stämt skrämmande bra. I somras sprang jag en halvmara på 1.24 @ 78 kg. Gången innan sprang jag på 1:16 och vägde knappt 70kg.
Quote from Lars Mörrby on 5 January 2014, 10:04Innan jag började styrketräna för många år sedan vägde jag 65kg. Nu ligger jag runt 97-98kg. Jag vill minnas att det var lättare att springa förr... 😉
Innan jag började styrketräna för många år sedan vägde jag 65kg. Nu ligger jag runt 97-98kg. Jag vill minnas att det var lättare att springa förr... 😉
Quote from Funbeat user on 5 January 2014, 10:27Peter P kan ju hänga på sig 5 kg viktväst nästa löprunda för att se om det blir någon skillnad.
Jag brukar själv pendla 7-8 kg mellan sommar och vinter och det ÄR stor skillnad i känsla när man är lättare. Det går inte lika tungt och är lättare att öka
Peter P kan ju hänga på sig 5 kg viktväst nästa löprunda för att se om det blir någon skillnad.
Jag brukar själv pendla 7-8 kg mellan sommar och vinter och det ÄR stor skillnad i känsla när man är lättare. Det går inte lika tungt och är lättare att öka
Quote from Catharina Brattlin on 5 January 2014, 11:02Niklas, ja, 9 minuter på en halvmara är kanske mycket, men 47 kg på en vuxen kvinna över 40 är varken mycket eller ser särskilt sunt ut. Då är 51 kg mer lagom.
Däremot är jag helt övertygad om att mer dödvikt ger långsammare tempo och ork. Jag gjorde en
Niklas, ja, 9 minuter på en halvmara är kanske mycket, men 47 kg på en vuxen kvinna över 40 är varken mycket eller ser särskilt sunt ut. Då är 51 kg mer lagom.
Däremot är jag helt övertygad om att mer dödvikt ger långsammare tempo och ork. Jag gjorde en
Quote from Funbeat user on 5 January 2014, 13:22Känner igen det där med att välja cykeln istället för löpning. Det är mycket bekvämare att cykla, gå, eller kanske använda stairmasters eftersom man inte behöver "lätta från marken". När man väl valt bort löpningen för en annan syssla är det jobbigt att t
Känner igen det där med att välja cykeln istället för löpning. Det är mycket bekvämare att cykla, gå, eller kanske använda stairmasters eftersom man inte behöver "lätta från marken". När man väl valt bort löpningen för en annan syssla är det jobbigt att t
Quote from Funbeat user on 6 January 2014, 13:44Skulle jag gå ner 10kg skulle jag springa milen under 40min. Väl värt. Haha 🙂
Skulle jag gå ner 10kg skulle jag springa milen under 40min. Väl värt. Haha 🙂
Quote from Funbeat user on 6 January 2014, 14:37Jag skrev ett långt inlägg om varför jag är skeptisk till dessa tabeller:
http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?Blogid=151597Kort sagt är dessa tabeller baserade på en felaktig modell att prestationen är direkt proportionell mot all kroppsvikt när det e
Jag skrev ett långt inlägg om varför jag är skeptisk till dessa tabeller:
http://www.funbeat.se/blogs/show.aspx?Blogid=151597
Kort sagt är dessa tabeller baserade på en felaktig modell att prestationen är direkt proportionell mot all kroppsvikt när det e
Quote from Funbeat user on 6 January 2014, 14:45Den där kalkylatorn kunde vem som helst ha snickrat ihop. Typ om du går ner 1kg springer du 30sek snabbare på milen, om du går ner 2kg blir vinsten 2x30sek, om du går ner 10kg blir vinsten 10x30sek (5min).
Den där kalkylatorn kunde vem som helst ha snickrat ihop. Typ om du går ner 1kg springer du 30sek snabbare på milen, om du går ner 2kg blir vinsten 2x30sek, om du går ner 10kg blir vinsten 10x30sek (5min).