Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur mycket ska man cykla?
You need to log in to create posts and topics.

Bruse! Några reflektion på ditt träningsupplägg, utan att veta något om din träningsbakgrund etc. Du får ta mina reflektioner för vad det är!

Om ditt mål är VR sub 10 så känns upplägget väldigt hårt och tufft. Varför så mycket backintervaller och varför

Bruse, låter mer som ett sub 8 upplägg?

(Pendling 3 mil per dag ca 4 dagar/v + långpass 3 timmar varje helg räckte gott till sub 10 f mig)

Tillbaka till ursprungsfrågan hur många pass per vecka? Jag har nyligen lagt om min träning till att köra fler men kortare pass. När jag kör 2 pass per dag på totalt 6 mil orkar jag träna mer under veckan än när jag kör längre pass. För mig innebär det at

Träna så mycket och ofta du kan utan att det får negativa effekter på ditt samliv. Att stressa ut och runt på träningsrundor är oftast ett riktigt dåligt alternativ. Vilodagar är ett måste, men det kan även vara en fördel att variera veckointensiteten ock

Allt är bättre än inget. När vissa här påstår att man måste ge sig ut och cykla 7-8 mil per pass för att det ska "ge något" så är det klart att vanligt folk drar sig för att komma igång och träna. Men om man ställer bilen och istället cyklar en mil varje

Ice man, det är skillnad på att cykla för att få motion respektive cykla för att träna cykling.

@Adam: Jag har haft samma problem och kört på alldeles för hårt utan några lugna pass alls.

Skaffa en pulsklocka och bestäm på förhand vad du vill ha som snittpuls och maxpuls på passet och försök sen att följa det. Det har funkat för mig iallafall.

Tack för tipset petter. Har altid att tänkt att lugn träning är bortkastad tid. Då kan man lika gjärna vila. Men kropen klarar ju ej samma tänk men svårt att lära in.

Tipset med pulskolockan är riktigt bra,har kört det själv något år nu.Bara att bestämma sej vilken puls som passar bäst efter förhållande,mycket som spelar in,hur mycket man har jobbat,sovit ätit ja allt.Bestämmer alltid träningsintensitet o längd ut efte

Kolla in tabellerna en bit ner på sidan. Det är en bra förklaring till syftet med att anpassa intensitet och tid för att utveckla olika egenskaper som cyklist.

http://wattbike.com/uk/guide/getting_started/heart_rate_and_power_training_zones