Quote from Christian Wahlberg on 15 February 2007, 12:05Jag menar som Per skriver. Fast hans exempel ger 3 olika varianter för att uppnå sammanlagt 40 minuter under belastning. Det tror jag inte att jag skulle orka idag, inte ens med 4x10. Så säg att jag istället börjar med arbete under 8 minuter, 2x8 och ökar
Jag menar som Per skriver. Fast hans exempel ger 3 olika varianter för att uppnå sammanlagt 40 minuter under belastning. Det tror jag inte att jag skulle orka idag, inte ens med 4x10. Så säg att jag istället börjar med arbete under 8 minuter, 2x8 och ökar
Quote from Fredrik Närenfors on 15 February 2007, 13:40Börja inte med för korta intervaller bara. 8 minuter är gränsfall mellan tröskeltränintg och syreupptagningsträning. 10 minuter så är du mer på säkra sidan.
Om ni undrar vad jag menar med det så är det att i intervallspannet 3-8 minuter så kan vi ligga i
Börja inte med för korta intervaller bara. 8 minuter är gränsfall mellan tröskeltränintg och syreupptagningsträning. 10 minuter så är du mer på säkra sidan.
Om ni undrar vad jag menar med det så är det att i intervallspannet 3-8 minuter så kan vi ligga i
Quote from Fredrik Närenfors on 15 February 2007, 16:51Själv ligger jag aldrig på mer än 2*20. Har inga lopp som är mer än marginellt längre. Det är mördande tufft som det är ändå.
1*60 är det teoretiska maxet, efter det så klarar man inte att ligga kvar på tröskeln längre. Utan hamnar i nästa träningsnivå so
Själv ligger jag aldrig på mer än 2*20. Har inga lopp som är mer än marginellt längre. Det är mördande tufft som det är ändå.
1*60 är det teoretiska maxet, efter det så klarar man inte att ligga kvar på tröskeln längre. Utan hamnar i nästa träningsnivå so
Quote from Christian Wahlberg on 15 February 2007, 17:22Aha, det där gjorde saker lite klarare, har alltid trott att jag var för soft för att köra längre än så. Har du någon aning om den fysiologiska förklaringen till 60 min och 3 timmars gränserna och hur fasta dom är?
Aha, det där gjorde saker lite klarare, har alltid trott att jag var för soft för att köra längre än så. Har du någon aning om den fysiologiska förklaringen till 60 min och 3 timmars gränserna och hur fasta dom är?
Quote from Fredrik Närenfors on 15 February 2007, 17:29Nja huggna i sten är dom ju inte och lite varierar det med person och kondition också.
Här har du en del rätt intressanta artiklar. 2 och 4 kanske förklarar en del. Vad är tröskeleffekt och träningsnivåer.http://www.cyclingpeakssoftware.com/power411/
Nja huggna i sten är dom ju inte och lite varierar det med person och kondition också.
Här har du en del rätt intressanta artiklar. 2 och 4 kanske förklarar en del. Vad är tröskeleffekt och träningsnivåer.
Quote from Lena O on 15 February 2007, 20:55Per: Det såg ut som du hade skapat ett nytt begrepp.
Distansiteten!
Per: Det såg ut som du hade skapat ett nytt begrepp.
Distansiteten!
Quote from Fredrik Närenfors on 15 February 2007, 21:32Kanske är dags för det. Jag har mina planer. Håll ögonen öppna under våren efter Hofvets Gruppetto 🙂
Kanske är dags för det. Jag har mina planer. Håll ögonen öppna under våren efter Hofvets Gruppetto 🙂