Quote from Guest on 5 June 2009, 13:22Efter upprepade värmemaror har jag funderingar kring vätskeupptaget. Visst kan det finnas individuella skillnader, men eftersom vi är av samma art borde det finnas någon slags gemensam grund för hur mycket vätska kroppen kan ta upp under ansträngning, säg
Efter upprepade värmemaror har jag funderingar kring vätskeupptaget. Visst kan det finnas individuella skillnader, men eftersom vi är av samma art borde det finnas någon slags gemensam grund för hur mycket vätska kroppen kan ta upp under ansträngning, säg
Quote from Stefan Kinberg on 5 June 2009, 13:32Högst sannolikt drack du för mycket. Gjorde samma sak på SUM 2007. Magen var full av vatten även dagen efter men jag kände mig uttorkad.
Ändrade sedan taktik efter att ha snackat med Rune Larsson om saken. MIndre vatten och mer salt. Funkade på Mout Blanc
Högst sannolikt drack du för mycket. Gjorde samma sak på SUM 2007. Magen var full av vatten även dagen efter men jag kände mig uttorkad.
Ändrade sedan taktik efter att ha snackat med Rune Larsson om saken. MIndre vatten och mer salt. Funkade på Mout Blanc
Quote from Funbeat user on 5 June 2009, 13:34Är inte 0,5 - 1 L per timma ett bra riktvärde?
Jag låg nog i mitten där nånstans på maran. Kunde inte få i mej en droppe till, nära att spy ett par gånger. Men ändå svullande fingarna upp vilket för mej är tecken på vätskebrist.
Nu gick det hyggligt ändå
Är inte 0,5 - 1 L per timma ett bra riktvärde?
Jag låg nog i mitten där nånstans på maran. Kunde inte få i mej en droppe till, nära att spy ett par gånger. Men ändå svullande fingarna upp vilket för mej är tecken på vätskebrist.
Nu gick det hyggligt ändå
Quote from Stefan Kinberg on 5 June 2009, 13:51Jag tror det enda riktmärke man bör ha är det kroppen själv efterfrågar.
Om du mår illa har du sannolikt druckit mer än tillräckligt eftersom kroppen verkar säga nej.
Jag tror det enda riktmärke man bör ha är det kroppen själv efterfrågar.
Om du mår illa har du sannolikt druckit mer än tillräckligt eftersom kroppen verkar säga nej.
Quote from Funbeat user on 5 June 2009, 14:03De flesta jag läst säger "drick ungefär 15-20 cl tre fyra gånger i timmen" eller ca 0,8 l per timme. Tror också att det varierar väldigt mellan individer. T ex borde jag kunna dricka mer än nån med halva min kroppsvikt.
Finns säkert mycket att hitta på n
De flesta jag läst säger "drick ungefär 15-20 cl tre fyra gånger i timmen" eller ca 0,8 l per timme. Tror också att det varierar väldigt mellan individer. T ex borde jag kunna dricka mer än nån med halva min kroppsvikt.
Finns säkert mycket att hitta på n
Quote from Funbeat user on 5 June 2009, 14:10>Om du mår illa har du sannolikt druckit mer än tillräckligt eftersom kroppen verkar säga nej.
Eller inte tillräckligt eftersom jag drabbades av vätskebrist i alla fall?
>Om du mår illa har du sannolikt druckit mer än tillräckligt eftersom kroppen verkar säga nej.
Eller inte tillräckligt eftersom jag drabbades av vätskebrist i alla fall?
Quote from Funbeat user on 5 June 2009, 14:41Tack för svaren, hoppas på fler...
Det kan ju vara så att kroppen signalerar vätskebrist även om man dricker tillräckligt, att kroppen helt enkelt inte hinner med att ta upp det man dricker.
Tack för svaren, hoppas på fler...
Det kan ju vara så att kroppen signalerar vätskebrist även om man dricker tillräckligt, att kroppen helt enkelt inte hinner med att ta upp det man dricker.
Quote from Funbeat user on 5 June 2009, 14:47Jag är också lite inne på det där med saltet, har själv druckit lite för mycket vatten när kroppen egentligen ville ha salt. Kan vara svårt att känna skillnad på de symptomen tycker jag.
Jag är också lite inne på det där med saltet, har själv druckit lite för mycket vatten när kroppen egentligen ville ha salt. Kan vara svårt att känna skillnad på de symptomen tycker jag.
Quote from Funbeat user on 5 June 2009, 14:47Fler svar var det... 🙂
En kamel kan dricka >100 liter på bara några minuter, motsvarande 15-20% av sin kroppsvikt, eller 10-15 liter för en människa.
Fler svar var det... 🙂
En kamel kan dricka >100 liter på bara några minuter, motsvarande 15-20% av sin kroppsvikt, eller 10-15 liter för en människa.
Quote from Funbeat user on 5 June 2009, 14:54Jag drack en mugg sportdryck vid varje vätskekontroll. Det var helt perfekt för mig. Blev inte uttorkad och fick inte för lite heller. Inga problem med kramp eller magen. Får mig att tro att det inte är en slump att dom står var 3:e kilometer... 🙂
Edit
Jag drack en mugg sportdryck vid varje vätskekontroll. Det var helt perfekt för mig. Blev inte uttorkad och fick inte för lite heller. Inga problem med kramp eller magen. Får mig att tro att det inte är en slump att dom står var 3:e kilometer... 🙂
Edit