Quote from Funbeat user on 5 June 2009, 20:33tror jag satte i mig motsvarande 7,5-10% av vätskan i min kropp under sthlm marathon under drygt 3 och en halv timme.
tror jag satte i mig motsvarande 7,5-10% av vätskan i min kropp under sthlm marathon under drygt 3 och en halv timme.
Quote from Funbeat user on 5 June 2009, 20:40Jag tror att kroppen måste lära sig...Mitt tips är att springa flera lopp om året..inte bara ett till tre ultras eller marathonlopp utan öka till mellan åtta och tolv å så gärna en massa mindre lopp mellan dessa. Tja vi är ju olika som människor å vissa a
Jag tror att kroppen måste lära sig...Mitt tips är att springa flera lopp om året..inte bara ett till tre ultras eller marathonlopp utan öka till mellan åtta och tolv å så gärna en massa mindre lopp mellan dessa. Tja vi är ju olika som människor å vissa a
Quote from Funbeat user on 6 June 2009, 10:16Kroppen förbrukar mellan 1000 ml och 3000 ml vätska / timme under långvarig träning/tävling och kan tillgodogöra sig mellan 500 ml och 900 ml vätska / timme.
Kroppen förbrukar mellan 1000 ml och 3000 ml vätska / timme under långvarig träning/tävling och kan tillgodogöra sig mellan 500 ml och 900 ml vätska / timme.
Quote from Funbeat user on 6 June 2009, 15:09Sebastian: Om de siffrorna stämmer så skulle man inte kunna klara lopp som Badwaters och Western States som båda går i stark värme. De siffror man ser om hur mycket vätska kroppen klarar av att ta emot är vid "normal" belastning. Ultra och långlopp går of
Sebastian: Om de siffrorna stämmer så skulle man inte kunna klara lopp som Badwaters och Western States som båda går i stark värme. De siffror man ser om hur mycket vätska kroppen klarar av att ta emot är vid "normal" belastning. Ultra och långlopp går of
Quote from Funbeat user on 6 June 2009, 15:54Jan, tack för ditt långa och insiktsfulla inlägg. Det fanns mycket tänktvärt i det.
Jan, tack för ditt långa och insiktsfulla inlägg. Det fanns mycket tänktvärt i det.
Quote from Funbeat user on 6 June 2009, 16:55Uppgifterna är inte mina egna utan tagna från material som hänvisar till lång rad forskning och forskare, däribland allas vår Noakes (för er som inte känner till honom så står Noakes som författare till Lore of Running, vilket anses vara löparens "bibel")
Uppgifterna är inte mina egna utan tagna från material som hänvisar till lång rad forskning och forskare, däribland allas vår Noakes (för er som inte känner till honom så står Noakes som författare till Lore of Running, vilket anses vara löparens "bibel")
Quote from Funbeat user on 6 June 2009, 17:12Att komma uttorkad i mål vid WS håller jag inte med om. Det vanliga vid WS är dock faktiskt att man går upp i vikt. Hur det är vid Badwater vet jag inte.
Vid WS-kontrollerna och vid målet vägs man och har man gått ner för mycket så för man stanna vid ko
Att komma uttorkad i mål vid WS håller jag inte med om. Det vanliga vid WS är dock faktiskt att man går upp i vikt. Hur det är vid Badwater vet jag inte.
Vid WS-kontrollerna och vid målet vägs man och har man gått ner för mycket så för man stanna vid ko
Quote from Funbeat user on 6 June 2009, 17:26Bosse: Det låter som du drack alldeles för mycket. Själv vet jag ungefär vad jag kan hantera under ett lopp och den här maran satte jag upp en mycket strikt strategi som jag följde till punkt och pricka, med perfekt resultat. Fick i mig i snitt ca 5-6 dl
Bosse: Det låter som du drack alldeles för mycket. Själv vet jag ungefär vad jag kan hantera under ett lopp och den här maran satte jag upp en mycket strikt strategi som jag följde till punkt och pricka, med perfekt resultat. Fick i mig i snitt ca 5-6 dl
Quote from Funbeat user on 6 June 2009, 17:31Jan: Jag har ju bara böcker och filmer att gå efter, eftersom jag inte själv sprungit varken WS eller Badwater, det senare är inget jag direkt sträver efter heller :-). Du har ju låååångt mycket mer erfarenhet av hur det är i verkligheten.
Nog ska det bl
Jan: Jag har ju bara böcker och filmer att gå efter, eftersom jag inte själv sprungit varken WS eller Badwater, det senare är inget jag direkt sträver efter heller :-). Du har ju låååångt mycket mer erfarenhet av hur det är i verkligheten.
Nog ska det bl
Quote from Funbeat user on 6 June 2009, 17:53Bosse: Håller med om att du troligen druckit mer än vad din kropp klarat av att ta emot. Om det beror på att du druckit för mycket, att kroppen inte är van att ta hand om så mycket, om magen inte gillat sportdrycken eller om du fått i dig för lite salt är
Bosse: Håller med om att du troligen druckit mer än vad din kropp klarat av att ta emot. Om det beror på att du druckit för mycket, att kroppen inte är van att ta hand om så mycket, om magen inte gillat sportdrycken eller om du fått i dig för lite salt är