Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur ofta dricker ni?
You need to log in to create posts and topics.

Appropå tråden om drickteknik: Hur ofta brukar ni dricka?

Jag kör numera på mina långpass första flask vid 10 km, sen en till flask för varje 5 km. En flask är 170ml (perfekta).

Jag drack ursprungligen mycket mer, gick sen ner till 340 ml på 2.5 mil (2:

Förr drack jag hela tiden. Kändes så himla opraktiskt dock, så jag har lärt mig av med det (om det inte är +30 eller mer). Dricker numer aldrig om passen är kortare än en timme. Är de längre dricker jag någon mun åt gången kanske en gång i kvarten eller n

Nu har det inte varit så många långrundor på senaste tid men om det är planerat längre än 15 km så kan någon form av vätska följa med, speciellt om det nu är lite varmare. Dricker små sippar regelbundet så jag aldrig ska bli törstig. Blir man törstig så ä

Dricker nada under. Innan lagom och efter mycket 🙂

Långpass i värme så blir det totalt 1-2 liter vätska oftast med början vid 10-15 km. Dricker efter törst.
Långpass vintertid ingen vätska alls.

Samma som Oskar.

Samma som Oskar på allt upp till 2h45min om det är under 20 C. Sommarvärme kan jag förlägga långa rundor med milrundor och låter en flaska ligga nånstans längst med vägen.

När jag är otränad, eller ovan vid en typ av träning så behöver jag dricka mycket. Är jag i bra form, eller åtminstone van sen innan så dricker jag mycket mindre.
Tror det ofta är mest psykologiskt, att man tror man är törstig för att man flåsar, men ege

om jag har vätskebälte med (dvs långpass i värme) så dricker jag en flaska var 20:e minut, oftast uppdelat på två tillfällen så vätska var 10:e minut.
Anledningen är att jag så lätt blir skvalpig om jag druicker mycket på en gång så jag dricker ofta men l

På pass under 20 km dricker jag aldrig. På längre pass dricker jag, men jag har inget direkt system utan det blir nog efter vad törsten säger.