Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur ofta köpa nya löparskor?
You need to log in to create posts and topics.

Hittar ingen liknande tråd, iaf inte som använts den senaste tiden (hänvisa mig gärna om ni känner till en gammal liknande tråd).

Hur ofta ska man köpa nya skor? Vad är det som avgör behovet av ett par nya? Jag har hört att stötdämpningen i skor har ett

Snabbt svar...

riktlinje:
1500 km eller 2 år

Edit: 150 km - 1500 km efter massiva påtryckningar 😉

1500 km menar du?

2 år eller 150 mil tycker jag verkar som en bra uppskattning.

Nja. Fort och fel. 1000-1500 km brukar man väl säga 😉

EDIT. Anders var snabbare.

jajaja.... 😉

Jag har inte hållt på särskilt länge med löpning så jag vet inte ännu hur länge skor räcker för mig. De första skorna jag skaffade har jag kutat omkring i i snart 90 mil, än känns dom alldeles utmärkt.
Har dock läst mig till allt från 75 mil (tunnare skor

50-200 mil beroende på sko och kroppsvikt. Ålder 2-3 år.

Och när skorna börjar kännas lite stumma på hårdare underlag duger de ett tag till på lite mjukare underlag.

Enligt min erfarenhet så skiljer det väldigt mycket på olika fabrikat. Tumregel för mig: 100 mil eller 1 år. Använder alltid två olika skor, gärna olika märken/modeller som jag använder varannan gång i princip. Har haft vissa skor mycket längre och and

10 marathonlopp med träning där i mellan alt att det börjar kännas i höfter/knän/fötter etc...(Har då fotbäddar i oxså..?!):)

VA!
Jag har inte haft mina skor i ens ett år, jag tycker redan att dem börjar kännas stumma (speciellt på hårt underlag, föga förvånande).
Vad är det för fel på mig? Eller mina skor? 🙂