Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Efter alla trådar om folk som har blivit jagade och skrämda av hundar så kanske det skulle vara vettigt att se om någon hundkunnig kan tala om hur man skall bete sig om man möter en lös hund.

Jag har aldrig blivit jagad av en hundar, däremot så har jag

Hundkunnig vet jag inte om jag är, dock så har jag en samt har umgåtts med en hel del hundar, allt i från rena sällskapshundar till jakt och tjänstehundar.

Om vi nu förutsätter att man är ute själv, utan egen hund...

Den passiva metoden:
Försök stå stil

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=982728

Jag kan bara säga visa inte rädsla, och hota inte hunden heller.
Stanna upp, att springa är antingen en inbjudan till lek, så att hunden fortsätter springa med dig (om den nu bara vill leka), eller att du flyr = belönar hunden som skrämmer dig.

Ett sätt som jag har använt mig av (iof inte när jag har varit ute och sprungit eftersom det inte har behövts då), det är att "ryta" (alltså med rejält bestämd röst) ett STANNA! Dom flesta hundar stannar upp vid det kommandot, speciellt om man har lyckats

Jag tycker det ligger två mosättningar i tipset att sluta springa då hunden kommer sättandes.

1. Jag är ute och springer.
2. Jag blir rädd.

Bra tips av gerda.

Ryt i så marken skakar, skulle tro att de absolut flesta hundar blir antingen paff eller skrämd.

Inte konstigare än att man stannar för att skosnöret gått upp eller pga en sten i skon. Iaf om man inte vill att hunden ska fortsätta följa efter om den gör det. Det kan iofs mkt väl hända att den slutar om du bara fortsätter framåt när den lessnar, får k

Aadu: Det är inte konstigt att man får/ger dom råden. Tänk på vad tex en kanin gör om den blir jagad av en hund. Den är så klart rädd och börjar springa, men märker snart att det är effiktivare att lägga sig och trycka i nån buske. Alltså är det smart att

Problemet hade varit enkelt om alla kopplar sina hundar. Jag blir jäkligt förbannad på dessa hundägare som är så nonchalanta.
Jag är hundrädd för nästan samtliga hundar, förutom de jag både känner ägare och hund väl.