Quote from Funbeat user on 23 September 2009, 16:43Snöret! The Snöre! Det som är ungefär lika långt som det tar att springa en halvmara...
Snöret! The Snöre! Det som är ungefär lika långt som det tar att springa en halvmara...
Quote from Funbeat user on 23 September 2009, 16:43Siktar du på 1.20 så behöver du inga tvåtimmarspass heller, så är det problemet löst. 🙂
Siktar du på 1.20 så behöver du inga tvåtimmarspass heller, så är det problemet löst. 🙂
Quote from Funbeat user on 23 September 2009, 16:47"Gissningsvis kan jag idag klara 5-minuterstempo i några kilometer" känns kanske inte som väl underbyggd information som man kan basera en vettig måltid från.
"Gissningsvis" och "några" är aningens luddigt. Kanske lite mer specifik information skulle var
"Gissningsvis kan jag idag klara 5-minuterstempo i några kilometer" känns kanske inte som väl underbyggd information som man kan basera en vettig måltid från.
"Gissningsvis" och "några" är aningens luddigt. Kanske lite mer specifik information skulle var
Quote from Funbeat user on 23 September 2009, 17:01Tråd? Var det inte ett snöre?
Tråd? Var det inte ett snöre?
Quote from Funbeat user on 23 September 2009, 17:12Av vilken anledning behöver "man" inte köra två timmarspass om målet är 1:20?
Räcker det med en timmes för en ½ mara om målet är 1:05-1:10?
Av vilken anledning behöver "man" inte köra två timmarspass om målet är 1:20?
Räcker det med en timmes för en ½ mara om målet är 1:05-1:10?
Quote from Funbeat user on 23 September 2009, 17:20"Man" ska, om vi ska ta Szalkai på orden, väl gärna springa några långpass på 2 mil (cirka 100 min) om man siktar på 1:30 fast han bygger schemat runt 5 pass i veckan. Längsta långpassen på 1:20-schemat är strax över 100 minuter (22km).
Ska man tolka det
"Man" ska, om vi ska ta Szalkai på orden, väl gärna springa några långpass på 2 mil (cirka 100 min) om man siktar på 1:30 fast han bygger schemat runt 5 pass i veckan. Längsta långpassen på 1:20-schemat är strax över 100 minuter (22km).
Ska man tolka det
Quote from Funbeat user on 23 September 2009, 17:272 timmar är 50% längre tid än 1.20, och om man inte har lust att springa så länge klarar man lätt att bygga tillräcklig uthållighet för halvmaran med kortare pass.
2 timmar är 50% längre tid än 1.20, och om man inte har lust att springa så länge klarar man lätt att bygga tillräcklig uthållighet för halvmaran med kortare pass.
Quote from Funbeat user on 23 September 2009, 17:47Beror nog jättemycket på din fysik i övrigt. Är du stor o tung? Liten o lätt? Vad är din begränsning i löpningen - bara konditionen eller också övervikt, allmänstyrka, osv? Tränar du annat än löpning nu? Vad har du för idrottsbakgrund?
(Jag är t ex 51, v
Beror nog jättemycket på din fysik i övrigt. Är du stor o tung? Liten o lätt? Vad är din begränsning i löpningen - bara konditionen eller också övervikt, allmänstyrka, osv? Tränar du annat än löpning nu? Vad har du för idrottsbakgrund?
(Jag är t ex 51, v
Quote from Funbeat user on 23 September 2009, 17:52Då borde det vara bättre med pass runt timmen och så tar "man" i lite extra på tävlingsdagen om "man" siktar på 1:05-1:10?
Då borde det vara bättre med pass runt timmen och så tar "man" i lite extra på tävlingsdagen om "man" siktar på 1:05-1:10?
Quote from Funbeat user on 23 September 2009, 18:27Det klassiska tipset med ett långpass på 1½ timme på helgen + två snabbare pass under veckan står sig väl ganska bra? O så öka dosen gradvis under våren till ett par veckor före loppet? Det man behöver tänka på som äldre känns mest att skador kostar mer,
Det klassiska tipset med ett långpass på 1½ timme på helgen + två snabbare pass under veckan står sig väl ganska bra? O så öka dosen gradvis under våren till ett par veckor före loppet? Det man behöver tänka på som äldre känns mest att skador kostar mer,