Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej! Skulle behöva lite feedback på hur snabbt man kan förbättra sina tider på marathon med rätt träning såklart. Är 45 år och sprang Sthlm Marathon på 3,48 nu i juni. Mitt långsiktiga mål är att komma ner sub-3 timmar, tror ni det är möjligt att nå detta

Inte omöjligt, men "mycket osannolikt" skulle jag säga. Du har ju bara ett drygt år på dig, och det är en stor förbättring från 3:48 till 2:59. Jag skulle säga att 2-3år är mer rimligt, och fortfarande en ganska snabb förbättringstakt om du skulle klara d

Jag vet inte hur stabil din 3:48 tid var, men att kappa 1:08/km på ett år känns inte rimlig. Tror också det skulle kräver 2-3år.

Men fick du kramp och fick siste 8-10km är det mer rimlig.

Om du spräng jämnt tycker jag det bli ca ett år att kommer ner t

Tack för bra svar. Ja, det låter onekligen lite väl tufft att kapa 50 minuter på ca 15 månader. Får revidera målet något. Känner också att jag inte riktigt vill/kan/hinner öka träningsmängden så som jag vill för att nå dit så snabbt.

Maran sprangs i jämn

Huruvida det är möjligt eller inte beror väldigt mycket på hur bra du svarar på träningen. För vissa är det klart görbart, för andra är det svårare. Det enda sättet att få reda på det är egentligen att träna för det och se hur långt det räcker.
Jag ser a

Jag skulle vilja påstå därtill att alla inte kommer kunna springa marathon sub 3 oavsett hur mycket eller "rätt" de tränar... Men det är ju roligt att ha ett mål och en hög ambition, bara man inte gör klassikern att 1) skada sig eller 2) tappa glädjen til

Tack för superbra feedback! Ja det låter som ett bra mål att långsamt öka träningsdosen under hösten och vintern för att vänja kroppen. Så får vi se när sub-3 börjar kännas nåbart.

Fredrik, välkommen att kika in i min kalender. Det har dock tagit mig några år att nå under 3 h, men med lite mer "seriös" inställning kunde jag väl ha fixat det något tidigare. Annars kan det inte nog poängteras det som Markus m.fl. tagit upp ovan, dvs g

Jag kapade 45min på min maratid på ett år, men det var från 5:30 till 4:45 vilket såklart är en jäkla skillnad. Det innefattade även 10kg viktminskning.
Från 3:45 till sub 3h låter tufft. 🙂

Som Martin Hafström en gång sa:
"Vem som helst som är någorlunda normalt byggd kan med rätt träning göra under 3 timmar".