Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur springa milen under 50 min?
You need to log in to create posts and topics.

Hej! Någon som har bra träningstips för hur man blir snabbare? Idag tar milen en timme för mig. Jag skulle vilja kunna ta den på 50. Hur tränar jag bäst för detta?

Intrevaller, långpass. löpning i trerräng.
Backträning.. Glöm inte bort att vila bara...

Kontinuitet och idoghet. Träna varierat och allsidigt. Långsamma långpass, snabba intervaller. Plåga dig lite lagom mycket om du tycker det är kul. Följ ett färdigt träningsprogram om du gillar sånt. Eller kolla in min träningsdagbok - jag har gått från 6

Ingmari- Hur lång tid tog den förbättringen för dig?
Jag tränar ungefär som dig (3 löppass, plus styrketräning och gruppass av varierade slag) och ligger strax under timmen nu. Det är kul att se att man kan förbättra sig ordentligt utan att gå "all in" oc

Nästan fyra år, men det var egentligen först förra sommaren som jag började satsa lite hårdare. Det går förstås att göra mycket snabbare än så och det är ju givetvis väldigt individuellt.

Det här är mina pb på milen på tävling:

080914 63:14
090526

Det är nog bra att inte gå alltför mycket all in också, för springer man för mycket och blir skadad förbättrar man sig ju inte i löpningen. Åsså ska man ju träna det man tycker är kul och i alla fall jag skulle inte vilja träna enbart löpning.

Har du nå

Jag började (löp)träna i våras, med sikte på midnattsloppet under 60. Blev skadad, rehabade ett par månader och tänkte att det är nog kört.

Så fort benen var friska började jag långsamt bara trappa upp distanserna, så när jag landade på en mil upptäckte

2006-08-27 1:0514 efter en sommars löpning
2007-0826 1:02:45
2008-08-31 59:56
2009-08-30 59:54 här hände inte så mkt längre som synes ...
2011-05-26 56:30 Vinterträning! mkt skidor
2011-10-16 54:51! Hässelby, men iaf.
2012-05-31 53:41 haft foku

Snabbtempo grymt tidseffektivt tycker jag.

Sprang en tävling på 63 minuter ifjol. Skidträning i vinter, 5-6 löpträningar, snabbdistans på försommaren, sprang BO på 43 min.

Men annars, nått långpass, nått högintensivt, och nått mer i veckan 🙂

För de flesta räcker det nog bara med att träna mer. Större veckomängder och kontinuitet tar de flesta normalviktiga under 50 minuter på milen.