Quote from Funbeat user on 10 July 2012, 18:45Peter P, du nämner vikten. Men inte lika viktiga faktorer som kön och ålder. En tjej på 50+ klarar inte sub 50 utan att ligga i. Men visst, för en normalviktig kille på 35 år så fixar det ju sig oftast rätt enkelt och smärtfritt.
Peter P, du nämner vikten. Men inte lika viktiga faktorer som kön och ålder. En tjej på 50+ klarar inte sub 50 utan att ligga i. Men visst, för en normalviktig kille på 35 år så fixar det ju sig oftast rätt enkelt och smärtfritt.
Quote from Funbeat user on 10 July 2012, 18:54Tack för det Leif. Jag funderade precis på att lägga ett inlägg om åldersfaktorn men behövde inte. 🙂
Tack för det Leif. Jag funderade precis på att lägga ett inlägg om åldersfaktorn men behövde inte. 🙂
Quote from Elias Engqvist on 10 July 2012, 18:58Samma här 🙂
Samma här 🙂
Quote from Funbeat user on 10 July 2012, 19:41Sorry, normalkönad och normalgammal också då 🙂
Skämt åsido så tror jag nog att även kvinnor klarar det överlag men åldern är givetvis en faktor då den börjar bli hög.
Sorry, normalkönad och normalgammal också då 🙂
Skämt åsido så tror jag nog att även kvinnor klarar det överlag men åldern är givetvis en faktor då den börjar bli hög.
Quote from Funbeat user on 10 July 2012, 19:54hm, När jag kollar både världrekordet i på 10000m/10 km och det svenska så skiljer det ca 3-4 min mellan damer och herrar.
Frågan är: blir de där minuterna kortare eller längre om vi pratar motionärer? Äldre nybörjarmotionärer?
Annars kunde man väl säga
hm, När jag kollar både världrekordet i på 10000m/10 km och det svenska så skiljer det ca 3-4 min mellan damer och herrar.
Frågan är: blir de där minuterna kortare eller längre om vi pratar motionärer? Äldre nybörjarmotionärer?
Annars kunde man väl säga
Quote from Funbeat user on 10 July 2012, 20:00Träningsbakgrund är kanske också en faktor? Löparbakgrund mer specifikt. Eller saknar det betydelse? Jag sprang på runt 55 minuter innan jag gjorde ett nästan tioårigt löpuppehåll, men jag vet inte om det påverkar.
Träningsbakgrund är kanske också en faktor? Löparbakgrund mer specifikt. Eller saknar det betydelse? Jag sprang på runt 55 minuter innan jag gjorde ett nästan tioårigt löpuppehåll, men jag vet inte om det påverkar.
Quote from Funbeat user on 10 July 2012, 21:53Linling, jag tror du skall räkna om det till procent. 15% är väl en generell siffra inom friidrottsrekord som stämmer ganska bra?
Linling, jag tror du skall räkna om det till procent. 15% är väl en generell siffra inom friidrottsrekord som stämmer ganska bra?
Quote from Funbeat user on 10 July 2012, 22:19Så kul att denna tråd dök upp just nu 🙂 ! Jag la nyss in ett nytt mål om att klara 10K på under 50 kanske t.o.m. till Linköpings Blodomlopp nästa år. Mitt problem är att våga plåga mig. Att springa långpass fungerar men jag har "mentala problem" med int
Så kul att denna tråd dök upp just nu 🙂 ! Jag la nyss in ett nytt mål om att klara 10K på under 50 kanske t.o.m. till Linköpings Blodomlopp nästa år. Mitt problem är att våga plåga mig. Att springa långpass fungerar men jag har "mentala problem" med int
Quote from Funbeat user on 10 July 2012, 22:32Kicki, vill man bli snabbare är det just hårdare pass i högre fart som tar en dit. Självklart får man se upp för överträning o skador, men det finns inget bra alternativ. No pain, no gain. Vill man bli fin får man lida pin. Och vill man få fart i löpninge
Kicki, vill man bli snabbare är det just hårdare pass i högre fart som tar en dit. Självklart får man se upp för överträning o skador, men det finns inget bra alternativ. No pain, no gain. Vill man bli fin får man lida pin. Och vill man få fart i löpninge
Quote from Funbeat user on 11 July 2012, 10:32Procent, ja det kan vara en bra tanke.
Fast om jag lägger till 15% på 50 min får jag 57:30 (vilket tom jag klarar (H) )
För svenska rekorden på 10 000 m
( jag använder inte 10 km, eftersom jag antar att bana är lättare att jämföra? eller har män fördel
Procent, ja det kan vara en bra tanke.
Fast om jag lägger till 15% på 50 min får jag 57:30 (vilket tom jag klarar (H) )
För svenska rekorden på 10 000 m
( jag använder inte 10 km, eftersom jag antar att bana är lättare att jämföra? eller har män fördel