Quote from Guest on 6 November 2008, 21:57Om man jämför en cykel som har utanpåliggande växlar och en som har växlarna i navet, hur stor skillnad är det då i rullmotståndet?
Jag går nämligen i tankarna på att köpa en ny pendlarcykel och funderar då på att ha en tålig cykel som kräver minimalt un
Om man jämför en cykel som har utanpåliggande växlar och en som har växlarna i navet, hur stor skillnad är det då i rullmotståndet?
Jag går nämligen i tankarna på att köpa en ny pendlarcykel och funderar då på att ha en tålig cykel som kräver minimalt un
Quote from Funbeat user on 6 November 2008, 22:07Om det inte är alltför backigt kan du ju överväga att köpa en fixie. Gjorde det själv i augusti, hoppas att det blir billigare än att hålla liv i en cyclocross året runt, många kassetter och kedjor har det blivit. Den är rätt kul att köra med också, kolla
Om det inte är alltför backigt kan du ju överväga att köpa en fixie. Gjorde det själv i augusti, hoppas att det blir billigare än att hålla liv i en cyclocross året runt, många kassetter och kedjor har det blivit. Den är rätt kul att köra med också, kolla
Quote from Funbeat user on 6 November 2008, 22:11Jag hade köpt något utan navdynamo och med batterilampor.
Racerstuk med utrymme för dubbdäck till vinterpendlingen.
Jag tycker utanpåliggande växlar vida överträffar navväxlar eftersom du lätt kan ändra utväxlingen för vinterbruk.
Den fodrar mer underhåll
Jag hade köpt något utan navdynamo och med batterilampor.
Racerstuk med utrymme för dubbdäck till vinterpendlingen.
Jag tycker utanpåliggande växlar vida överträffar navväxlar eftersom du lätt kan ändra utväxlingen för vinterbruk.
Den fodrar mer underhåll
Quote from Camilla Maunu on 6 November 2008, 22:22Jag har faktiskt tänkt tanken på fixi några gånger. Men tror att jag i längden skulle vilja ha växlar. Även om det inte är speciellt backigt så vore det ändå skönare att kunna anpassa pendlingen på benen beroende på underlaget.
David, jag är inte säker p
Jag har faktiskt tänkt tanken på fixi några gånger. Men tror att jag i längden skulle vilja ha växlar. Även om det inte är speciellt backigt så vore det ändå skönare att kunna anpassa pendlingen på benen beroende på underlaget.
David, jag är inte säker p
Quote from Funbeat user on 6 November 2008, 22:25Navväxlar består av en "växellåda" och har betydligt större förluster än utanpåliggande.
Navväxlar består av en "växellåda" och har betydligt större förluster än utanpåliggande.
Quote from Funbeat user on 6 November 2008, 22:32Jag byggde ihop min första fixie nyligen, totalkostnad 600 :- (ej inkl. verktyg :-()
Hyfsat billigt för en förhoppningsvis hållbar cykel!Har provat den några träningsrundor och det funkar bra, fast man blir trött i benen!
Jag byggde ihop min första fixie nyligen, totalkostnad 600 :- (ej inkl. verktyg :-()
Hyfsat billigt för en förhoppningsvis hållbar cykel!
Har provat den några träningsrundor och det funkar bra, fast man blir trött i benen!
Quote from Funbeat user on 6 November 2008, 23:14Fixed skulle jag inte rekommendera, men väl nåt som har de flesta av fördelarna med fixed, fast utan de dumma nackdelarna - singlespeed!
Frihjul är jäkligt praktiskt för att slippa slå pedalerna i marken i svängarna, och man riskerar inte heller att kata
Fixed skulle jag inte rekommendera, men väl nåt som har de flesta av fördelarna med fixed, fast utan de dumma nackdelarna - singlespeed!
Frihjul är jäkligt praktiskt för att slippa slå pedalerna i marken i svängarna, och man riskerar inte heller att kata
Quote from Funbeat user on 6 November 2008, 23:19Vad är "pill" med växlar?
Att köra dagligen mer än fem mil med fixed i kuperad terräng är slitsamt annars är det inget större problem, om man tänker på vad man gör.
Vad är "pill" med växlar?
Att köra dagligen mer än fem mil med fixed i kuperad terräng är slitsamt annars är det inget större problem, om man tänker på vad man gör.
Quote from Funbeat user on 6 November 2008, 23:26Med "pill" menar jag helt enkelt att behöva växla! Har man inga växlar, så slipper man växla! 😀
Med "pill" menar jag helt enkelt att behöva växla! Har man inga växlar, så slipper man växla! 😀
Quote from Funbeat user on 6 November 2008, 23:32Ja, det är ju jobbigt.
Är det inte jobbigare att inte kunna växla om det blir en uppförsbacke(Eklanda eller Aschebergsgatan) eller lite motvind?
Ja, det är ju jobbigt.
Är det inte jobbigare att inte kunna växla om det blir en uppförsbacke(Eklanda eller Aschebergsgatan) eller lite motvind?