Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur stor skillnad är det i rull.. …
You need to log in to create posts and topics.

Om man jämför en cykel som har utanpåliggande växlar och en som har växlarna i navet, hur stor skillnad är det då i rullmotståndet?

Jag går nämligen i tankarna på att köpa en ny pendlarcykel och funderar då på att ha en tålig cykel som kräver minimalt un

Om det inte är alltför backigt kan du ju överväga att köpa en fixie. Gjorde det själv i augusti, hoppas att det blir billigare än att hålla liv i en cyclocross året runt, många kassetter och kedjor har det blivit. Den är rätt kul att köra med också, kolla

Jag hade köpt något utan navdynamo och med batterilampor.
Racerstuk med utrymme för dubbdäck till vinterpendlingen.
Jag tycker utanpåliggande växlar vida överträffar navväxlar eftersom du lätt kan ändra utväxlingen för vinterbruk.
Den fodrar mer underhåll

Jag har faktiskt tänkt tanken på fixi några gånger. Men tror att jag i längden skulle vilja ha växlar. Även om det inte är speciellt backigt så vore det ändå skönare att kunna anpassa pendlingen på benen beroende på underlaget.

David, jag är inte säker p

Navväxlar består av en "växellåda" och har betydligt större förluster än utanpåliggande.

Jag byggde ihop min första fixie nyligen, totalkostnad 600 :- (ej inkl. verktyg :-()
Hyfsat billigt för en förhoppningsvis hållbar cykel!

Har provat den några träningsrundor och det funkar bra, fast man blir trött i benen!

Fixed skulle jag inte rekommendera, men väl nåt som har de flesta av fördelarna med fixed, fast utan de dumma nackdelarna - singlespeed!

Frihjul är jäkligt praktiskt för att slippa slå pedalerna i marken i svängarna, och man riskerar inte heller att kata

Vad är "pill" med växlar?

Att köra dagligen mer än fem mil med fixed i kuperad terräng är slitsamt annars är det inget större problem, om man tänker på vad man gör.

Med "pill" menar jag helt enkelt att behöva växla! Har man inga växlar, så slipper man växla! 😀

Ja, det är ju jobbigt.

Är det inte jobbigare att inte kunna växla om det blir en uppförsbacke(Eklanda eller Aschebergsgatan) eller lite motvind?