Quote from Funbeat user on 7 November 2008, 11:12P. :
"Fördelen med den är att det inte kräver så mycket skötsel med växlar och den har inbyggd dynamo. Men jag är nyfiken på hur mycket motstånd det skapar."
P. :
"Fördelen med den är att det inte kräver så mycket skötsel med växlar och den har inbyggd dynamo. Men jag är nyfiken på hur mycket motstånd det skapar."
Quote from Anders Wallerstedt on 7 November 2008, 12:56"det är ju inte cykeln som ska tränas" (t+)
"det är ju inte cykeln som ska tränas" (t+)
Quote from Funbeat user on 7 November 2008, 13:43Marcus, precis som David P påpekar, så har även en navväxlad cykel en kedja, som tappar i effektivitet när den slits och blir smutsig.
Marcus, precis som David P påpekar, så har även en navväxlad cykel en kedja, som tappar i effektivitet när den slits och blir smutsig.
Quote from Funbeat user on 7 November 2008, 14:35Hej Andrew.
"Fördelen med den är att det inte kräver så mycket skötsel med växlar och den har inbyggd dynamo. Men jag är nyfiken på hur mycket motstånd det skapar."
Och svaret på denna frågeställning är att den inte skapar något motstånd. Däremot uppst
Hej Andrew.
"Fördelen med den är att det inte kräver så mycket skötsel med växlar och den har inbyggd dynamo. Men jag är nyfiken på hur mycket motstånd det skapar."
Och svaret på denna frågeställning är att den inte skapar något motstånd. Däremot uppst
Quote from Funbeat user on 7 November 2008, 15:10P. : Det var nog effektförlusten som var intressant, men du har helt rätt i att den är relativ till den sträcka man ska transportera sig.
Intressant med keramiska lager och andra hjul, för racern.
P. : Det var nog effektförlusten som var intressant, men du har helt rätt i att den är relativ till den sträcka man ska transportera sig.
Intressant med keramiska lager och andra hjul, för racern.
Quote from Funbeat user on 7 November 2008, 15:19Navdynamon skapar ett visst motstånd även utan tänd belysning.
Om jag jämför Shimanos billiga navdynamo med mina Record eller Chorus nav så är skillnaden stor, tre-åtta watt samt ytterligare minst 8-10 watt vid tänd belysning.Jag har de riktigt billiga
Navdynamon skapar ett visst motstånd även utan tänd belysning.
Om jag jämför Shimanos billiga navdynamo med mina Record eller Chorus nav så är skillnaden stor, tre-åtta watt samt ytterligare minst 8-10 watt vid tänd belysning.
Jag har de riktigt billiga
Quote from Funbeat user on 7 November 2008, 16:59Hej Andrew.
Ja jag tror att man måste ta det i relation till hur långt/mycket man cyklar.
Att räkna på effektförluster i drivlinan på en "pendlings cykel" är inget jag skulle prioritera och då framförallt inte byta ut trissorna för ca 1500:- för att tj
Hej Andrew.
Ja jag tror att man måste ta det i relation till hur långt/mycket man cyklar.
Att räkna på effektförluster i drivlinan på en "pendlings cykel" är inget jag skulle prioritera och då framförallt inte byta ut trissorna för ca 1500:- för att tj
Quote from Funbeat user on 7 November 2008, 17:04Nu har jag inte betalat 1500:- för mina trissor utan betydligt mindre.
Det finns något som heter E-bay.
Trissor är en slitvara som bytes emellanåt och då köper jag det som är billigare per avverkad mil i lååånga loppet(inte VR).
Nu har jag inte betalat 1500:- för mina trissor utan betydligt mindre.
Det finns något som heter E-bay.
Trissor är en slitvara som bytes emellanåt och då köper jag det som är billigare per avverkad mil i lååånga loppet(inte VR).
Quote from Funbeat user on 7 November 2008, 17:19Hej på er.
Nej David, det är klart att du inte betalar mer än vad du behöver och att köpa på nätet kan vara riktigt billigt och bra.
Fredrik, dom där är framförallt väldigt snygga tycker jag. Och det får nog bli sådan när mina ska bytas ut. Sen var/är
Hej på er.
Nej David, det är klart att du inte betalar mer än vad du behöver och att köpa på nätet kan vara riktigt billigt och bra.
Fredrik, dom där är framförallt väldigt snygga tycker jag. Och det får nog bli sådan när mina ska bytas ut. Sen var/är
Quote from Camilla Maunu on 7 November 2008, 21:06Hej,
Vad roligt med alla kommentarer! Flera kloka inlägg och det får mig helt klart att inse att det är klart inte växlarna i sig är motståndet utan mer skillnaden i effektförlusten mellan de olika typerna.
Tanken uppkom när jag först cyklade till jobbe
Hej,
Vad roligt med alla kommentarer! Flera kloka inlägg och det får mig helt klart att inse att det är klart inte växlarna i sig är motståndet utan mer skillnaden i effektförlusten mellan de olika typerna.
Tanken uppkom när jag först cyklade till jobbe