Quote from Funbeat user on 6 November 2008, 23:53David jag är inte duktig på det här som du beskriver "Navväxlar består av en "växellåda" och har betydligt större förluster än utanpåliggande."
Har du lust att förklara lite mer vad det beror på?
David jag är inte duktig på det här som du beskriver "Navväxlar består av en "växellåda" och har betydligt större förluster än utanpåliggande."
Har du lust att förklara lite mer vad det beror på?
Quote from Funbeat user on 7 November 2008, 00:20Nej, David, just Aschebergsgatan är en del av min pendlingsrutt, och lägre växlar där skulle bara göra mig långsammare. Det är skön benträning uppför där. Dessutom är den ju så kort att det inte spelar så stor roll.
Nej, David, just Aschebergsgatan är en del av min pendlingsrutt, och lägre växlar där skulle bara göra mig långsammare. Det är skön benträning uppför där. Dessutom är den ju så kort att det inte spelar så stor roll.
Quote from Funbeat user on 7 November 2008, 00:25Hans, kedjedrift har mycket lägre effektförluster jämfört med en navväxel. Om vi säger att du har 97-98 procent av effekten kvar med kedjedrift, så kanske det är strax över 90 procent med navväxel (exakta siffror har jag inte i skallen just nu). Du måste
Hans, kedjedrift har mycket lägre effektförluster jämfört med en navväxel. Om vi säger att du har 97-98 procent av effekten kvar med kedjedrift, så kanske det är strax över 90 procent med navväxel (exakta siffror har jag inte i skallen just nu). Du måste
Quote from Rasmus Olsson on 7 November 2008, 02:22Jag pendlar på en fixerad Crescent från mitten av 1970-talet. Jämfört meden växlad cykel, cyklar jag fortare och med jämnare fart på fixien än med den växlade räcern. För när det blir tungt med den växlade, välxar jag ned och därmed tappar jag både driv o
Jag pendlar på en fixerad Crescent från mitten av 1970-talet. Jämfört meden växlad cykel, cyklar jag fortare och med jämnare fart på fixien än med den växlade räcern. För när det blir tungt med den växlade, välxar jag ned och därmed tappar jag både driv o
Quote from Camilla Maunu on 7 November 2008, 08:35Per, hur bygger man sin egna fixed då? Det låter ju som att det är bra jobbigt att cykla på en fixie och lite av syftet med pendlingen är att det ska vara bra träning.
Per, hur bygger man sin egna fixed då? Det låter ju som att det är bra jobbigt att cykla på en fixie och lite av syftet med pendlingen är att det ska vara bra träning.
Quote from Camilla Maunu on 7 November 2008, 08:44Den som är riktigt händig borde ju kunna fixa en frikoppling till en fixed så man kan vila benen om det behövs. 🙂
Den som är riktigt händig borde ju kunna fixa en frikoppling till en fixed så man kan vila benen om det behövs. 🙂
Quote from Funbeat user on 7 November 2008, 08:45Wikipedia är din vän ... 🙂
"88% and 99% mechanical efficiency" (extern)
"mechanical efficiency will be between 82% and 92%" (intern)Tar vi medelvärde 93% mot 87%, betyder det att en nav-växel har dubbelt så höga förluster som en utanpåliggande.
http
Wikipedia är din vän ... 🙂
"88% and 99% mechanical efficiency" (extern)
"mechanical efficiency will be between 82% and 92%" (intern)
Tar vi medelvärde 93% mot 87%, betyder det att en nav-växel har dubbelt så höga förluster som en utanpåliggande.
http
Quote from Ingemar Lindgren on 7 November 2008, 08:47Det blir effektivitetsförluster med navväxel, ja. Men 97-98% av effekten kvar vid kedjedrift förutsätter en perfekt skött kedja. Det kan sjunka till så mycket som 70% i extrema fall, och av detta drar jag slutsatsen att på en normalskött pendlarcykel så ä
Det blir effektivitetsförluster med navväxel, ja. Men 97-98% av effekten kvar vid kedjedrift förutsätter en perfekt skött kedja. Det kan sjunka till så mycket som 70% i extrema fall, och av detta drar jag slutsatsen att på en normalskött pendlarcykel så ä
Quote from Funbeat user on 7 November 2008, 08:54Finns det ingen kedja på navväxlade cyklar?
Det är ett planetväxelsystem som sitter i navet. Det går att öppna, ta i sär och fundera på alla kugghjul som ska överföra kraft och får effektförluster.Eftersom det stora flertalet tror att cyklar inte behöve
Finns det ingen kedja på navväxlade cyklar?
Det är ett planetväxelsystem som sitter i navet. Det går att öppna, ta i sär och fundera på alla kugghjul som ska överföra kraft och får effektförluster.
Eftersom det stora flertalet tror att cyklar inte behöve
Quote from Funbeat user on 7 November 2008, 09:07Alfred:
http://www.sheldonbrown.com/fixed.htmlbra startplats!
Jag tog en gammal stålram med bockstyre och plockade bort allt, inkl. frihjul. Sedan skrivade jag dit ett gängat drev från min LBS tillsammans med en låsring (tyvärr inte ett ordentligt trac
Alfred:
http://www.sheldonbrown.com/fixed.html
bra startplats!
Jag tog en gammal stålram med bockstyre och plockade bort allt, inkl. frihjul. Sedan skrivade jag dit ett gängat drev från min LBS tillsammans med en låsring (tyvärr inte ett ordentligt trac