Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelhur tänker ni - hett ämne
You need to log in to create posts and topics.

Det är verkligen fascinerande hur många cyklister som kastar sig åt vänster när man pinglar åt dem. I höstas var det en yngling som prejade in mig mot ett staket till vänster om cykelbanan och tvärnitade när jag pinglade för omkörning. Tur att jag hann st

Ok, de flesta är vettiga människor.
Fp. david P: jag hade gärna frågat de cyklister jag stötte på om de hade stannat när jag ropade på dem och bad dem stanna. Det går fort i de där mötena så det är inte så enkelt med frågandet i just den stunden.
Det vikt

Gerda: Trafikvett kan också läras ut av föräldrar. Och innan barnen blivt så gamla att de börjat skolan.

Men många föräldrar har väl fullt upp med annat... (H)

Många har inte några kunskaper om trafikvett att lära ut...

Plingklocka funkar inte så bra, är det två i bredd brukar de lämna lucka mitt i... OK för mig men det skriks när man bränner på o endast har 3 dm på var sida.
Bäst är att låta bl cykelvägarna, de är avsedda för lallande. Ibland nödgas man dock o då får ma

På 1960-talet fick man lära sig trafikvett på Lekis. Och Södertälje hade en helt fantastisk trafiklekskola på Torekällberget, med trampbilar, paketcyklar i barnstorlek, en liten "stad" med en korsning med trafikljus, en liten stump "landsväg" mm. Helt suv

Min erfarenhet är att cyklister i stan inte kan traffikvett och inte har någon som helst aning om högertraffik. Det är en slum om en cyklist väjer höger eller vänster. På grusvägar brukar dom cyklister jag möter ha bättre koll på höger och vänster men åke

Lockade med mig en mysig vovve som sprang lös intill ägare. Efter ca 3 km på banvallen var vovven ganska trött. Ägaren skrek förtvivlat men det hjälpte föga. Han kopplar nog hunden nästa gång han ser en cyklist. Ludde hette vovven vilket hördes vida omkri

Hur mycket man än lär barnen har de inte fullständigt trafikvett innan de är 12 eller vad det är.

Somliga tycks dock aldrig få det...

Edit: Ang. det Tommy skrev i inlägget ovan. Springer själv ofta med hund, lös, med kopplar den alltid när jag får möte.

Är det inte så att det är kopplingsplikt på hundarna mellan någon gång i mars till augusti/september eller nåt sånt när man går i skog och mark? Detta för att inte störa djurlivet mer än nödvändigt.
Jag har för mig att jag hört detta, men eftersom jag int