Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur träna sig ur smärta?
You need to log in to create posts and topics.

Kort bakgrund: Hyfsat god grundfysik, allroundtränad, men har nu fokus på att bli en bättre löpare - konkret att sätta pers på milen på motionslopp den 28/4. Har sprungit ca tre pass/vecka fördelat på ett tempopass, ett lugnare distanspass och ett interva

Utsida knä? Låter som löparknä. Vanligen så är IT-bandet och sätesmuskulaturen för stram. Gå till sjukgymnast eller liknande, som först och främst får sätta rätt diagnos och sen visa hur du bäst stretchar. Att massera med en foamroller kan också hjälpa.

Japp, utsida på höger knä! När det gjorde som mest ont idag stramade det ända upp till höften. 🙁

Ska ringa VC och se om jag kan få en tid till sjukgymnast då, vet att det ska gå utan remiss här...

Det låter verkligen som löparknä. Jag kan bara hålla med om rekommendationen att gå till sjukgymnast, det gjorde jag. Ett par månader med gummibandsstyrketräning, stretch och akupunktur senare (och med löpning under tiden faktiskt!) så har jag inga proble

Jag hade själv samma symtom som du beskriver för några år sedan. Vila lydde alla råden. Jag ville ju inget hellre än att träna trots smärtan i knät. Jag fick tipset av någon att inhandla ett stöd för knäet,typ kompressionsstrumpa. Det hjälpte mig mycket o

Jag har ringt VC nu - hoppas få en tid till sjukgymnast snarast, får väl se vad de säger när de ringer upp.

Springer fö redan med kompressionsstrumpor, alltid gjort för annars blir jag så snabbt seg i vaderna, så just hur det påverkar mitt knä är väl osä

Jag fick rådet att inte träna så hårt att jag fick ont under tiden jag stretchade ut och masserade utsida ben, så det blev alternativa träningssätt i ungefär en månads tid. Därefter kunde jag trappa upp min vanliga träning igen (+kompletterande styrketrän

Vad körde du som alternativ träning, Karin?

Det där var mitt under svampsäsongen, så det blev många och långa skogspromenader med svampkorg för att hålla igång (nu låter jag väl som en gammal tant, men jag är 28 - vill bara påpeka det 😉 )
Därutöver: allmän styrketräning. Innebandy fungerade bra fö

Då kör jag nog på med promenader och crosstrainern i väntan på sjukgymnast. Hoppas få besked imorgon om när jag kan få tid dit. Frustrerande detta!!

Tack igen för svaren!