Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur tränar man för värme?
You need to log in to create posts and topics.

Ska springa mitt första millopp i sommar. Det brukar vara typ +30 grader och jag springer sällan om det är över 22. Mulet +10 och lätt duggregn är min favorit..Jag springer långsamt och svettas mycket. Räknar kallt med att komma sist. Men vill gärna klara

"- Man kan förbättra värmetåligheten med åtskilliga procent, säger Ingvar Holmér .
Översatt till grader kan det innebära det att en värmetränad löpare kan hålla samma i fart i 25 gradig värme som han innan värmeträning klarade i 20 grader. Svettningsförm

det enkla svaret är att träna i värme. men kom ihåg att du har druckit tillräckligt innan du ger dig ut, och öva även på att dricka under löpningen. inget skall överdrivas utan mer att ge dig och din kropp chansen att vänja sig.

om det är väldigt varmt

Tack för svar! Gissar att jag får lägga alla pass så varmt som möjligt under dagen då.

Min grundutbildning sa att man behöver 3 veckor för att acklimatisera sig till ett nytt klimat

http://www.tradoc.army.mil/surgeon/Pdf/HeatAcclimatizationGuide1.pdf

Det finns två svar på det här.

Värmeträning är generellt bra för att man lär sig hur den egna kroppen fungerar. Man kan också övertyga sig själv om att det faktiskt inte är någon större panik att genomföra ett lopp vid +30C eller mer. Det handlar mest om

Klarar man värme bättre om man är lättare? Minns att mina dåvarande 95kg sprang in i en vägg efter 5km under ett millopp i +32 grader förra året.

Mikael: Inser att jag definitivt måste tänka att det funkar, där är nog den största utmaningen för min del, men jag tänkte att får jag en massa bra tips om hur jag kan hantera det och vara förberedd på det så blir det lättare mentalt också.

Leif: Det hop

Jag röjde runt lite bland resultaten för Stockholm Marathon och sorterade på temperatur. Det finns naturligtvis massor av felkällor och icke beaktade parametrar, men mycket grovt fick jag fram att
en typisk 3:00-löpare tappar 30 sekunder per grads tempera