Quote from Funbeat user on 27 May 2012, 12:00Värmeträning är bra. Dricka med måtta är viktigt - hinka inte i dig men massa vatten bara för att. En mil ger dig ingen jättestor vätskebrist, oavsett temperatur. Undvika sol dagen innan loppet o hålla sig sval innan start är förstås bra.
Värmeträning är bra. Dricka med måtta är viktigt - hinka inte i dig men massa vatten bara för att. En mil ger dig ingen jättestor vätskebrist, oavsett temperatur. Undvika sol dagen innan loppet o hålla sig sval innan start är förstås bra.
Quote from Funbeat user on 27 May 2012, 12:18Resorb, hjälper mig.
Resorb, hjälper mig.
Quote from Funbeat user on 27 May 2012, 21:10"Klarar man värme bättre om man är lättare?"
Ja. Då har man en större yta per volyms(vikt)enhet.
"Klarar man värme bättre om man är lättare?"
Ja. Då har man en större yta per volyms(vikt)enhet.
Quote from Funbeat user on 28 May 2012, 20:11Ja så här gör jag när det är otroligt varmt....jag springer långsammare....(Hoppsan går det????). Har funkat för mig i alla lopp som varit typ skitvarma. Jag njuter av värmen istället...kanon..!?
Ja så här gör jag när det är otroligt varmt....jag springer långsammare....(Hoppsan går det????). Har funkat för mig i alla lopp som varit typ skitvarma. Jag njuter av värmen istället...kanon..!?
Quote from Funbeat user on 28 May 2012, 20:27Håll huden blöt. Värmen får vattnet att dunsta och en ansenlig köldeffekt uppstår.
Häll vatten på kläderna, i håret, och om du grejar det utan att få blåsor även i skorna.Kan du hälla vatten direkt på huden så slipper allt vatten ta vägen genom munnen,
Håll huden blöt. Värmen får vattnet att dunsta och en ansenlig köldeffekt uppstår.
Häll vatten på kläderna, i håret, och om du grejar det utan att få blåsor även i skorna.
Kan du hälla vatten direkt på huden så slipper allt vatten ta vägen genom munnen,
Quote from Funbeat user on 28 May 2012, 21:44Peter, dina tips var de vettigaste jag hört på länge, klart bättre än "drick mer". Vad jag förstår kan de flesta inte tillgodogöra sig mer än 0,5-0,75 L/h vilket inte är nog när temperaturerna kryper uppåt 25+...
Så en sprayflaska med vatten är det som g
Peter, dina tips var de vettigaste jag hört på länge, klart bättre än "drick mer". Vad jag förstår kan de flesta inte tillgodogöra sig mer än 0,5-0,75 L/h vilket inte är nog när temperaturerna kryper uppåt 25+...
Så en sprayflaska med vatten är det som g
Quote from Funbeat user on 28 May 2012, 22:49Fast om man redan är dyngsur av svett som de flesta väl är i hög värme så hjälper extra vattentillförsel knappast till att kyla alls.
Fast om man redan är dyngsur av svett som de flesta väl är i hög värme så hjälper extra vattentillförsel knappast till att kyla alls.
Quote from Funbeat user on 29 May 2012, 08:32Det är när svetten börjar torka upp som man kan fylla på utifrån, tror jag Peter menar.
Det är när svetten börjar torka upp som man kan fylla på utifrån, tror jag Peter menar.
Quote from Funbeat user on 29 May 2012, 08:41"Det är när svetten börjar torka upp som man kan fylla på utifrån, tror jag Peter menar. "
Fast då har man väl problem med svettningen, eller är så uttorkad att man borde dricka mer akut? Jag har aldrig upplevt att jag har torr hud då jag är varm. Är hud
"Det är när svetten börjar torka upp som man kan fylla på utifrån, tror jag Peter menar. "
Fast då har man väl problem med svettningen, eller är så uttorkad att man borde dricka mer akut? Jag har aldrig upplevt att jag har torr hud då jag är varm. Är hud
Quote from Funbeat user on 29 May 2012, 08:56Peter L har fattat det här med evaporativ kylning. Att tänka på är att den vätska man dricker också hjälper till att transportera ut värme ur kroppen när man svettas så det är bra att hitta en balans mellan vätskeintag och dett man blaskar på sig utvärtes
Peter L har fattat det här med evaporativ kylning. Att tänka på är att den vätska man dricker också hjälper till att transportera ut värme ur kroppen när man svettas så det är bra att hitta en balans mellan vätskeintag och dett man blaskar på sig utvärtes