Quote from Guest on 24 October 2011, 18:32Lyssnade på Szalkai på webben när han beskrev intervallpasset Yasso 800s som går ut på att köra 10*800m med generös vila. Eftersom det är så många erfarna maratonlöpare här så tänkte jag att det vore intressant att veta hur väl ni tycker teorin stämmer. T
Lyssnade på Szalkai på webben när han beskrev intervallpasset Yasso 800s som går ut på att köra 10*800m med generös vila. Eftersom det är så många erfarna maratonlöpare här så tänkte jag att det vore intressant att veta hur väl ni tycker teorin stämmer. T
Quote from Jonny Persson on 24 October 2011, 18:42Det faller på sin egen orimlighet att det skulle stämma. Du behöver inte vara särskilt uthållighetstränad för att vara bra på 10x800 med lång vila. För att springa maran måste du däremot ha lite mil i benen. Som junior hade jag nog kunnat göra det passet
Det faller på sin egen orimlighet att det skulle stämma. Du behöver inte vara särskilt uthållighetstränad för att vara bra på 10x800 med lång vila. För att springa maran måste du däremot ha lite mil i benen. Som junior hade jag nog kunnat göra det passet
Quote from Funbeat user on 24 October 2011, 19:03Skall väl tilläggas att en av förutsättningarna var att man gjorde sina lång och distanspass. Misstänker att mitt problem är att jag lite väl lättvindigt byter ett trist lagom segt 16k pass mot intervaller och gärna tar extra vilodagar...
Skall väl tilläggas att en av förutsättningarna var att man gjorde sina lång och distanspass. Misstänker att mitt problem är att jag lite väl lättvindigt byter ett trist lagom segt 16k pass mot intervaller och gärna tar extra vilodagar...
Quote from Jonny Persson on 24 October 2011, 19:11Jag skulle aldrig våga basera min fart på maran på vad jag gör på 800-ingar oavsett om jag skött långpassen eller inte.
Det kan säkert stämma hyggligt med korrelationen mellan tiderna om man verkligen är fullt maratränad men jag skulle som sagt inte våg
Jag skulle aldrig våga basera min fart på maran på vad jag gör på 800-ingar oavsett om jag skött långpassen eller inte.
Det kan säkert stämma hyggligt med korrelationen mellan tiderna om man verkligen är fullt maratränad men jag skulle som sagt inte våg
Quote from Funbeat user on 24 October 2011, 19:12Jag kör Yasso800 ibland inför marathon, jag har även provat det med en adept med gott resultat. Tanken är att om du har skött dina långpass och verkligen är tränad för ett marathon i "full" fart så visar Yasso:n att du har farten för att prova mot tänkt f
Jag kör Yasso800 ibland inför marathon, jag har även provat det med en adept med gott resultat. Tanken är att om du har skött dina långpass och verkligen är tränad för ett marathon i "full" fart så visar Yasso:n att du har farten för att prova mot tänkt f
Quote from Funbeat user on 24 October 2011, 20:01En 800m-löpare gör nog inte 10*800m på 1:45 heller.
En 800m-löpare gör nog inte 10*800m på 1:45 heller.
Quote from Funbeat user on 24 October 2011, 20:02Men under 2 min kanske i snitt?
Men under 2 min kanske i snitt?
Quote from Funbeat user on 24 October 2011, 21:40Näe, jag säger som Mackan (och LN). Det faller på sin egen orimlighet, även om man är maratränad. Även när jag var hyfsat maratränad så kunde jag springa 10*800m med bara 1min vila mer än 10 under min maratid.
Näe, jag säger som Mackan (och LN). Det faller på sin egen orimlighet, även om man är maratränad. Även när jag var hyfsat maratränad så kunde jag springa 10*800m med bara 1min vila mer än 10 under min maratid.
Quote from Funbeat user on 24 October 2011, 22:13Nu är det väl så att om man har tränat och tävlat flitigt på kortdistans från yngre dagar gör man nog bra 800m-intervaller Leffe.
Om man sedan gör ett eller annat maratonförsök som en 50-plussare går det nog inte att utgå från dessa!
Jag tror att Yasson
Nu är det väl så att om man har tränat och tävlat flitigt på kortdistans från yngre dagar gör man nog bra 800m-intervaller Leffe.
Om man sedan gör ett eller annat maratonförsök som en 50-plussare går det nog inte att utgå från dessa!
Jag tror att Yasson
Quote from Funbeat user on 25 October 2011, 09:11Ett eller annat marathonförsök 🙂 Lite sant är det nog, tyvärr.
Men man säger väl att formeln är för alla men vi är nog eniga att den bäst appliceras på långdistansare.
Ett eller annat marathonförsök 🙂 Lite sant är det nog, tyvärr.
Men man säger väl att formeln är för alla men vi är nog eniga att den bäst appliceras på långdistansare.