Quote from Guest on 30 July 2011, 07:38För mig som är orutinerad och har en supergammal cykel med tio växlar undrar jag hur ni gör. Trampar ni i hårt tempo medan ni växlar eller trampar ni lösare under växling? Ni med Shimano 105 får gärna skriva!
För mig som är orutinerad och har en supergammal cykel med tio växlar undrar jag hur ni gör. Trampar ni i hårt tempo medan ni växlar eller trampar ni lösare under växling? Ni med Shimano 105 får gärna skriva!
Quote from Funbeat user on 30 July 2011, 07:48I växlingsögonblicket så trampar jag lösare rätt eller fel nyligen köpt en racer med 27 växlar.körde på en racer för 35 år sedan med 10 växlar samma beteende då som nu.
I växlingsögonblicket så trampar jag lösare rätt eller fel nyligen köpt en racer med 27 växlar.körde på en racer för 35 år sedan med 10 växlar samma beteende då som nu.
Quote from Funbeat user on 30 July 2011, 08:45Växlar är väl konstruerade (?) för att kunna växlas under belastning. Däremot kommer ju slitaget att bli större då. Det hörs ju också på ljudet hur hård belastningen blir.
När jag växlar brukar jag därför lätta lite på tramptrycket, för att skona mekanik
Växlar är väl konstruerade (?) för att kunna växlas under belastning. Däremot kommer ju slitaget att bli större då. Det hörs ju också på ljudet hur hård belastningen blir.
När jag växlar brukar jag därför lätta lite på tramptrycket, för att skona mekanik
Quote from Funbeat user on 30 July 2011, 08:58Trampa på, men släpp på trycket under växlingen. Konstruerade för att kunna växla under belastning? Nja. Det går när man måste (inte växlat ner i tid i brant uppför), men det är betydligt större risk för kedjebrott, slitaget blir större osv. Grejerna är g
Trampa på, men släpp på trycket under växlingen. Konstruerade för att kunna växla under belastning? Nja. Det går när man måste (inte växlat ner i tid i brant uppför), men det är betydligt större risk för kedjebrott, slitaget blir större osv. Grejerna är g
Quote from Funbeat user on 30 July 2011, 11:13Jag växlar bara, ingen ändring av kraften.
Jag växlar bara, ingen ändring av kraften.
Quote from Funbeat user on 30 July 2011, 11:55Har en gång trampat av en kedja när med full kraft växlat, det bidde pipröst 🙂
så nuförtiden håller jag igen lite
Har en gång trampat av en kedja när med full kraft växlat, det bidde pipröst 🙂
så nuförtiden håller jag igen lite
Quote from Funbeat user on 30 July 2011, 21:27Jag växlar ofta i backar. Även när jag står upp med full tryck på pedalerna.
Smäller bara lite extra när man växlar fram.
Jag växlar ofta i backar. Även när jag står upp med full tryck på pedalerna.
Smäller bara lite extra när man växlar fram.
Quote from Funbeat user on 30 July 2011, 21:36Campa Record årsmodell: 99
Kan växla bak under full belastning, men utnyttjar det sällan. Det blir ett rejält "kladong!" á la Campa när man väl utnyttjar det.
Framväxeln är jag mer försiktig med.
Campa Record årsmodell: 99
Kan växla bak under full belastning, men utnyttjar det sällan. Det blir ett rejält "kladong!" á la Campa när man väl utnyttjar det.
Framväxeln är jag mer försiktig med.
Quote from Funbeat user on 31 July 2011, 00:36Bakväxeln flyttar den obelastade delen av kedjeloppet, så där kan man växla under belastning utan egentliga problem. Framför allt uppför i brantare backar, när jag cyklar stående, växlar jag ofta bak under belastning. Samma sak i spurter. Det sliter säker
Bakväxeln flyttar den obelastade delen av kedjeloppet, så där kan man växla under belastning utan egentliga problem. Framför allt uppför i brantare backar, när jag cyklar stående, växlar jag ofta bak under belastning. Samma sak i spurter. Det sliter säker
Quote from Funbeat user on 1 August 2011, 18:37Jag har en gammal Benotto från -78 med glasspinnar. Blir nästan automatiskt att man lättar på fotpedalerna eftersom man ändå måste släppa en hand från styret.
Jag har en gammal Benotto från -78 med glasspinnar. Blir nästan automatiskt att man lättar på fotpedalerna eftersom man ändå måste släppa en hand från styret.