Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur växlar ni på er racercykel?
You need to log in to create posts and topics.

Jag sliter nog mer jämnt på mina klingor än de flesta å andra sidan, det har noterats med förvåning av cykelreparatörer förut.

Att växla samtidigt bak o fram är ibland ett enkelt sätt att skaffa sig utgifter och mekträning.

Jag tror att jag läst om Di2 att med dem kan man ha stora klinga fram och samtidigt stora bak. Och vise versa. Fast nu kanske jag blandar ihop saker och ting. Det var något lurt med framväxeln.

Det du läst handlar troligen om att framväxeln finjusterar sig efter vald bakväxel, det hjälper inte när det handlar om att använda ytterlägena alltså stora fram stora bak eller tvärtom, detta sliter på kjedja kransar/kakor. Gör alltså inte så under längr

Det är ju inte så svårt att justera så att inte framväxeln är problemet, vinkeln på kedjan är det stora problemet, sliter på kedjan och dreven.

edit: Som Daniel precis hann skriva före mig.

Dubbelväxla har funkat klockrent för mig i alla år, både på MTB och racer, Campa och Shimano. Jag gör det ju inte med högt tryck på pedalerna förstås, men det undviker jag generellt.

Jag dubbelväxlar ofta och har inte märkt något negativt med det. Så jag rekommenderar det.

Hmm, hur gör man när man växlar fram om man inte samtidigt växlar bak? Det blir ju ett väldigt stort hopp om man inte samtidigt kompenserar med bakväxeln?!?

Ni gör som ni vill, men jag rekommenderar det inte ändå.

Har man otur så hinner inte bakväxeln spänna upp kedjan om man växlar samtidigt, speciellt vid lite ojämnt underlag kan kedjan hoppa av.