Quote from Funbeat user on 6 August 2011, 20:34"då får man byta till stora fram och växla ner ett par snäpp där bak"
Det är väl det som vi kallar duddelväxla?
edit: Nu framgick det hur du menade (t+)
"då får man byta till stora fram och växla ner ett par snäpp där bak"
Det är väl det som vi kallar duddelväxla?
edit: Nu framgick det hur du menade (t+)
Quote from Funbeat user on 6 August 2011, 20:38Ja, eller "dubbelväxla" som vi andra brukar stava det... 😉
Jo, ibland behöver man göra det, men jag menade att det inte finns nåt behov av att hålla på med det särskilt ofta. Det är bara precis i "glappet" mellan stora och lilla fram som det behövs med
Ja, eller "dubbelväxla" som vi andra brukar stava det... 😉
Jo, ibland behöver man göra det, men jag menade att det inte finns nåt behov av att hålla på med det särskilt ofta. Det är bara precis i "glappet" mellan stora och lilla fram som det behövs med
Quote from Funbeat user on 6 August 2011, 20:44Nytt ord för en misslyckad dubbelväxling (t+)
Nytt ord för en misslyckad dubbelväxling (t+)
Quote from Funbeat user on 6 August 2011, 20:51Jag har inte kompakt och ett större överlapp.
Jag har inte kompakt och ett större överlapp.
Quote from Funbeat user on 6 August 2011, 20:58Det är som sagt ganska mycket lindrigare med 53/39, har kört några dagar nu så det är STOR skillnad vid nedväxlingen till lillklingan.
Stör mig dock lite på den nya kassetten på 11-27 som satt monterad på hojjen, blir nog ett skifte till 12-25.
Det är som sagt ganska mycket lindrigare med 53/39, har kört några dagar nu så det är STOR skillnad vid nedväxlingen till lillklingan.
Stör mig dock lite på den nya kassetten på 11-27 som satt monterad på hojjen, blir nog ett skifte till 12-25.
Quote from Funbeat user on 6 August 2011, 21:11Eller så gör man som jag och byter till 53-42 så slipper man en massa hattande mellan växlarna.
Än har jag inte saknat 39:an i sveriges platta land!
Eller så gör man som jag och byter till 53-42 så slipper man en massa hattande mellan växlarna.
Än har jag inte saknat 39:an i sveriges platta land!
Quote from Funbeat user on 6 August 2011, 21:23Sorry! Har en son som lurar upp mig i Carolina/slottsbacken i Uppsala så fort han får chansen, då behövs 39-25 åtminstone för mig om det ska köras ett 10-tal varv. 😉
Sorry! Har en son som lurar upp mig i Carolina/slottsbacken i Uppsala så fort han får chansen, då behövs 39-25 åtminstone för mig om det ska köras ett 10-tal varv. 😉
Quote from Funbeat user on 6 August 2011, 22:18Har en 26:a att ta till 😉
Har en 26:a att ta till 😉
Quote from Funbeat user on 6 August 2011, 22:18Patric, det är kombinationen som gör det.
Jag kör med 53/39 fram och 9-delat 11-23 bak. Det räcker för mig i de backar som finns i mitt närområde (inom 10 mil från Gbg).
Patric, det är kombinationen som gör det.
Jag kör med 53/39 fram och 9-delat 11-23 bak. Det räcker för mig i de backar som finns i mitt närområde (inom 10 mil från Gbg).
Quote from Funbeat user on 7 August 2011, 10:09Jo men man får hyffsad fart vid kombinationen 11-42, jämfört med 11-39, dvs man behöver inte växla lika mycket fram för att dessutom då behöva flytta flera drev bak.
Har 22-42 på stålracern, det kan bli lite tungt i backarna 😉
Jo men man får hyffsad fart vid kombinationen 11-42, jämfört med 11-39, dvs man behöver inte växla lika mycket fram för att dessutom då behöva flytta flera drev bak.
Har 22-42 på stålracern, det kan bli lite tungt i backarna 😉