Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur växlar ni på er racercykel?
You need to log in to create posts and topics.

Är det inte slitsamt att köra på 11-39 eller 11-42?

Jo förvisso, mest vad som går, inte hur jag cyklar, karnske
Vi kan väll lika gärna lägga liknelsen vid 13-39, 13-42 innan det är dags att gå upp på storklingan!

De tre yttersta dreven på kassetten kan jag inte använda tillsammans med lilla fram utan att kedjan skrapar mot stora drevet fram. Det finns inte heller nån anledning att använda dem, eftersom de är dubbletter till kombinationer som finns med stora drevet

Tja allt handlar väll igentligen om hur stark cyklist man är, det blir ju lite skillnad för en som snittar runt 25 mot en som snittar runt 35.

Har bara konstaterat att mitt vätterngäng jag tränat med växlar betydligt mer mellan stora och lilla klingan än

Tja, eftersom jag gillar låg kadens så blir det rätt mycket tid på 53-11. Är det platt, inte motvind och jag håller hyfsat högt tempo, så hamnar jag där.

När man passerar 65 km/h så är det dags att köra på 11:an. Det är inte så ofta på platten.

Det gäller möjligen för propellerben som dina, David, men jag föredrar lite mer sansade kadenser. På tröskeln ligger jag gärna runt 60-70. Då blir det 35-40 km/h på 53-11.

Alla kan inte ha din fysik.

53/11 i 40km/h, det är ju starkare än Gianni Bugno! Och han var sanslös.
Jag kan inte dra 11:an med nån reda sen jag sluta tävla (på slätan)

1: Växla inte under belastning (gäller alltid, även under punkt 2-5).

2: Växla när du behöver det.

3: @David: Det går bra att växla samtidigt både fram och bak med en hand på en gammal racer. Bara en fråga om teknik. Höger knä användes med framgång und