Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelHur växlar ni på er racercykel?
You need to log in to create posts and topics.

Oavsett vilka mekaniska teorier som florerar så är det inte rekommendabelt att växla när man spurtar. Det kan gå riktigt illa.

Det måste väl vara det bästa att inte trycka på under växling. Varför slita i onödan på kedja och drev?
Sen är det väl en annan sak när man tävlar då ära och stora penningsummor står på spel.
Inte faan rycker man i växlarna utan att frikoppla på familjens

"Inte faan rycker man i växlarna utan att frikoppla på familjens V70 bara för att Colin McRae gjorde det i sin Subaru innan han slutligen lämnade in rattmuffen för gott."

Underbar liknelse!

jag växlar när tramporna står lodrätt. då är det mindre tyck på kedjan och växlingen får fortare. Jag gillar inte när det tar tid och det tvekar där fram eller bak... bara mina fem ören...

Jag har också en växlingsfråga..

Precis skaffat mej min första racer och detta med växlingen för mej är ett rent mysterium..

Jag har 9 drev/klingor bak o två fram, betyder detta att jag har 18 växlar?

Sedan har jag hört så mycket olika hur jag ska anvä

jag har för övrigt en nishiki criterium, kika in på mina bilder för att se den

Undvik lilla fram-minsta bak och stora fram-största bak.

Du måste lära dig räkna med bråktal så du hittar "rätt" utväxling.
Dela framdrevens antal kugg med kuggantalet på dreven bak
Ex: 53 eller 39 fram delar du med 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25
53/17

Du har antagligen ett kompaktvevparti. dvs 50 kuggar på storskivan och 34 på den lilla. 9-delad standardkassett bak brukar vara 12-25.
Så om du har det så gäller följande, men är ändå illustrativt för andra kombinationer.

BILD:http://img687.imageshack.u

Man kan fö växla samtidigt fram och bak, dvs flytta bakväxeln ett eller två hack samtidigt som man flyttar fram för att steget inte ska bli så stort.

Det kallas 18 växlar, men man ser det nog bäst som två uppsättningar om nio växlar där överlappet är gan

Jag har mer och mer gått över till att i princip aldrig växla ned till lilla klingan fram, det är bara när det blir så brant att jag kommer ned på lägsta bak som jag gör det för att slippa allt för mycket korsande.

Sedan har jag aldrig någonsin reflekter