Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur var det att passera zenit?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har löptränat relativt strukturerat i över tio år nu, och alltid haft ett ganska tydligt prestationsfokus. Vad träning beträffar så sporras jag allra mest av att flytta fram mina egna gränser och försöka bli bättre. Jag ser förstås många andra fördela

Med den dos jag kör, ungefär tre pass per vecka, blandat mellan långpass, vanlig distans och lite intervaller/fartlek, och ett eller annat styrkepass emellanåt, som jag påbörjade när jag var ca 40, tog det knappt tio år att peaka; vid ca 48 insåg jag att

Semantisk förvirring. Med "att bli gammal" avses i talesättet något negativt som i som i "oj, såg du vad gammal han hade blivit", inte gammal som i att få ett långt och friskt liv. Men det kan tolkas tvärtom också, så jag förstår vad du menar Leif.

När man blir äldre, blir man äldre. Man kan inte veta något om det, och knappast förbereda sig för det heller.

Man kommer inte hitta samma lätta steg, som när man var kanske 27, men man kommer att hitta ett annat lätt steg.

Jag har läst om de som har g

Om man inte råkar ut för någon sjukdom/olycka så är det ju inget som slår ner som en bomb utan det kommer långsamt krypande. Man vänjer sig och hittar andra värden i takt med att ålderssymtomen erövrar kroppen. Så oroa dig inte, livet är jättekul ändå. :-

För mig, 47 år gammal, hittar jag hela tiden nya saker att bli bättre på.

Jag kommer inte slå min miltid från 1986 ( 35 minuter ), men marathontiden från 1995 slog jag för två år sen, och den skulle jag kanske satsa på att ta igen, så fort som jag kommit

Fast jag kom på att jag redan hade passerat zenit med råge när jag började springa (ca 45 år) så jag ska nog inte uttala mig i den här frågan. Persade på både 5K och milen förra året men det var ju pers på ett zenit-pers. 🙂

Jag började springa när jag var 44 så jag blir bara bättre och bättre just nu 🙂

Jag är också på uppgång trots 47 fyllda, men visst kommer det en topp snart och det är svårt att veta på förhand hur man hanterar den. Varför skall man springa lopp då man med säkerhet bara får sämre o sämre resultat tex?

I min ålder kan man försöka hålla samma tider som förra året tex. Inte snegla på hur man sprang för 30 år sen! (Det kommer man inte ihåg ändå 😉 )

/Christer, 64.