Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHur var det att passera zenit?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har väl alltid tränat lite. Men när jag var ung, på 80-talet, så var det mer sporadisk träning även om jag sprang Lidingöloppet några gånger. Idag gör jag samma tider som då och mitt milpers är från 2010. Skillnaden är att jag idag tränar betydligt me

I tjugoårsåldern var jag bollspelare och sprinter, fram till trettio hyfsad motionär på upp till milen. Sen kom det ett långt avbrott m skador o annat i livet. Vid fyrtio var jag hyfsad styrkelyftare på motionsnivå, och efter det har jag mest kört långlop

Lustigt, jag såg inte ens den alternativa tolkningen, den med negativa laddningen i "att bli gammal". Kanske för att jag personligen inte ser det som negativt att bli gammal. Tvärtom, jag ser fram emot att bli gammal och gör mitt bästa för att bli mycket

Jag tränar på att slå mitt 10 km-PB som 60-åring som jag har från 20 årsåldern. Jag tränade inte löpning då vilket underlättar, men det är kul ändå.

Ja zenit, var ligger den punkten i ens tidslinje? Tänker man så, att det finns en höjd, ger man ju upp på något vis. Livet innebär en annan rörelse och kraft; även om man vet att jorden går under i morgon äter man sin frukost och planterar sitt olivträd.

Jag sällar mig till de som säger, att när man börjar efter 40, eller nått sånt? efter 35 iaf, så vet man inte, än så länge går det fortare, mitt PB från milen i år hittills är bättre än mitt PB från förra året. Sedan finns alltid åldersklasser att jämföra

Frågan var väl ganska tydlig, och riktade sig till de som märker att prestationen inom löpning börjar gå neråt, och hur det kändes. Något även jag har undrat över, hur kommer jag hantera det?

Själv tror jag att det kommer inträffa inom 5 år för mig, men

Jo det har jag också undrat. Det är en av de frågor jag hade haft lust att ställa till Evy Palm om jag åkt på träningsläger med henne. Förr eller senare så lär man stöta på det antar jag.
Men jag undrar också hur många av, långlöparna, såna som tycker fem

Om man mäter prestationen i något annat än snabbast tid på en given sträcka så är det inte alls säkert att åldrande är negativt. I disciplinerna flest fullföljda lopp, mest skadefri, flest tävlingskilometer på ett år osv. kommer jag att fortsätta spöa yng

Jag är 48 och har löptränat på allvar i nio år. Min nivå försämras på kortare distanser som 10 km. Men på marathon och längre kan jag fortfarande förbättra mina tider. När man springer ultralopp så betyder taktik, rutin och kyla väldigt mycket. När jag va