Quote from Funbeat user on 13 May 2009, 15:25Håkan C skrev:
Att det inte funkar bra beror ffa på kassetten, det är alldeles för stora hopp mellan klingorna.Hur menar du dådå? Jämför man med ett sjuväxlat Nexus-nav så är det liten skillnad mellan utväxlingen på två närliggande drev. Menaru att det
Håkan C skrev:
Att det inte funkar bra beror ffa på kassetten, det är alldeles för stora hopp mellan klingorna.
Hur menar du dådå? Jämför man med ett sjuväxlat Nexus-nav så är det liten skillnad mellan utväxlingen på två närliggande drev. Menaru att det
Quote from Berit Bengtson on 13 May 2009, 16:22åberg _:
Jag borde ha skrivit:
det är alldeles för stora hopp I UTVÄXLING mellan klingornaEn typisk MTB-kassett är 9-delad och har 11-34, (11-13-15-17-20-23-26-30-34)
(Kona Dew Drop tom 8-delat 11-34!)
en typisk lvg-kassett är 10-delad och för en tripp
åberg _:
Jag borde ha skrivit:
det är alldeles för stora hopp I UTVÄXLING mellan klingorna
En typisk MTB-kassett är 9-delad och har 11-34, (11-13-15-17-20-23-26-30-34)
(Kona Dew Drop tom 8-delat 11-34!)
en typisk lvg-kassett är 10-delad och för en tripp
Quote from Funbeat user on 13 May 2009, 16:48Jo, det var det som jag trodde du menade Håkan, ville bara få klart.
Jag tänkte såhär: för Ingvar så är det inte så stor skillnad mellan mtb- och lvg-kassett som det är mellan Nexus sjuväxlade och utanpåliggande växlar. Att gå från Nexus till utanpåligga
Jo, det var det som jag trodde du menade Håkan, ville bara få klart.
Jag tänkte såhär: för Ingvar så är det inte så stor skillnad mellan mtb- och lvg-kassett som det är mellan Nexus sjuväxlade och utanpåliggande växlar. Att gå från Nexus till utanpåligga
Quote from Berit Bengtson on 13 May 2009, 17:10Vad som är bäst för Ingvar kan bara Ingvar svara på, inte du eller jag.
Ingvar:
Hoppas att du får en cykel du är nöjd med.
Vad som är bäst för Ingvar kan bara Ingvar svara på, inte du eller jag.
Ingvar:
Hoppas att du får en cykel du är nöjd med.
Quote from Funbeat user on 13 May 2009, 17:30Kaka på en cykel är vanligtvis dreven på kransen/kassetten och framdrev kallas skiva eller klinga.
Kaka på en cykel är vanligtvis dreven på kransen/kassetten och framdrev kallas skiva eller klinga.
Quote from Funbeat user on 13 May 2009, 20:34Jag säger familjepizza, men det är för att den är så stoooor
Jag säger familjepizza, men det är för att den är så stoooor
Quote from Funbeat user on 14 May 2009, 00:41Efter att ha räknat lite verkar det som jag får äta upp det jag påstått tidigare. Vill man inte växla med framväxeln så är det ingen signifikant skillnad i avstånd mellan utväxlingar för Nexus 7 och mtb-kassett 11-34. Ursäkta.
Efter att ha räknat lite verkar det som jag får äta upp det jag påstått tidigare. Vill man inte växla med framväxeln så är det ingen signifikant skillnad i avstånd mellan utväxlingar för Nexus 7 och mtb-kassett 11-34. Ursäkta.
Quote from Funbeat user on 14 May 2009, 09:30Om man köper en ny cykel så kan affären antagligen byta MTB-kassetten mot en landsvägs dito. Det kanske kostar någon enstaka krona , men det är det väl värt .
12-23 tror jag skulle vara lämpligt ( H)
Om man köper en ny cykel så kan affären antagligen byta MTB-kassetten mot en landsvägs dito. Det kanske kostar någon enstaka krona , men det är det väl värt .
12-23 tror jag skulle vara lämpligt ( H)
Quote from Funbeat user on 14 May 2009, 09:57Jag har inte hittat några uppgifter på Apollon vad gäller växlarna mer än att det är en 27 vxl Shimano Sora. Eller vet man per automatik vad det innebär om man kan sådana här saker och är familjär med fikonspråket? 😉
Jag har inte hittat några uppgifter på Apollon vad gäller växlarna mer än att det är en 27 vxl Shimano Sora. Eller vet man per automatik vad det innebär om man kan sådana här saker och är familjär med fikonspråket? 😉
Quote from Funbeat user on 14 May 2009, 10:09Av det kan man iallafall utläsa att det är 3 klingor fram och 9 drev bak
Av det kan man iallafall utläsa att det är 3 klingor fram och 9 drev bak